Dom i målet mellan KO och Key Code
Patent- och marknadsdomstolen vid Stockholms tingsrätt dömer Key Code att betala två miljoner kronor i marknadsstörningsavgift enligt en dom den 5 september 2016.
Det var i februari som Konsumentombudsmannen, KO, stämde Key Code Security och krävde att bolagsföreträdaren skulle hållas personligt ansvarig för den aggressiva marknadsföringen av id-skydd.
Key Code var Konsumentverkets mest anmälda bolag under 2015. Anmälningarna handlade om att Key Codes telefonförsäljare har skrämt upp konsumenterna genom att påstå att de var utsatta för pågående ID-kapning. Säljarna har då påstått att tjänsten skulle skydda mot ID-kapning och kommit med en rad andra felaktiga påståenden om tjänsten.
Domstolen har fastställt ett tidigare beslut som innebär att Key Code tvingas upphöra med den kritiserade marknadsföringen. En marknadsstörningsavgift på två miljoner kronor ska betalas. Domstolen har även fattat beslut om löpande vite. Det betyder att om bolaget eller personen bakom bryter mot förbudet riskerar denne en miljon kronor i böter i veckan.
För att läsa domen kontakta registraturen på konsumentverket@konsumentverket.se och ange diarienummer 2015/474.
Fler domar
Dom i målet Konsumentverket – Thermotic AB
Företaget Thermotic ska betala en sanktionsavgift för att ha marknadsfört flytplagg som brutit mot EU:s krav.
Dom
29 september 2025
Beslut i målet KO – Power Sverige AB
Power Sverige AB överklagade ett förbudsföreläggande från KO. Nu har Patent- och marknadsdomstolen beslutat i målet. Domstolen går på KO:s linje.
Dom
10 september 2025
Dom i målet KO - Göteborgs friidrottsförbund
Det var oskäligt av Göteborgs friidrottsförbund att behålla konsumenternas pengar när Göteborgsvarvet ställdes in. Det slår Högsta domstolen, HD, fast i ny dom.
Dom
15 augusti 2025