Dom i målet mellan KO och Prospect Marketing
Företaget Prospect Marketing har skickat reklam om ett hockeyläger direkt till barn. För det fälldes bolaget i Patent- och marknadsdomstolen i november 2016. Företaget överklagade storleken på vitet till Patent- och marknadsöverdomstolen.
I den första domen blev vitet satt till 1 miljon kronor. Företaget begärde att beloppet skulle sänkas till 100 000 kronor. Nu har Patent- och marknadsöverdomstolen fattat beslut och sätter vitesbeloppet till 500 000 kronor. Domstolen resonerar som så att bolagets omsättning på 1,5 miljoner om året och att marknadsföringen varit relativt begränsad i sin omfattning talar för ett sänkt vite. Att marknadsföringen riktats direkt till barn och att den varit påtryckande i sin utformning däremot talar för att beloppet skulle höjas. En sammanvägd bedömning landade i 500 000 kronor. För att läsa domen kontakta registraturen på konsumentverket@konsumentverket.se och ange diarienummer 2015/673.
Fler domar
Dom i målet KO – Tradecom Scandinavia AB
Domstolen dömer företaget Tradecom Scandinavia AB att betala vite på en halv miljon kronor till staten. Försäljning har skett under varumärket Vitalplus.
Dom
2 juni 2025
Dom i målet KO – 4finance AB
Patent- och marknadsdomstolen förbjuder 4finance AB att använda avtalsvillkoret där det tillkommer en avgift för direktutbetalning.
Dom
28 maj 2025
Dom i målet KO – Guldbrev AB
Konsumentombudsmannen, KO, förlorar mot företaget Guldbrev på flera viktiga punkter.
Dom
27 maj 2025