Föreläggande Gothia Telecom
Konsumentombudsmannen (KO) ålägger Gothia Telecom AB att vid telefonförsäljning av telefonabonnemang lämna tydligare information till konsumenter om bland annat företagets namn och syftet med samtalet.
A) Konsumentombudsmannen (KO) ålägger Gothia Telecom AB (Gothia) vid vite av 750 000 kronor att vid telefonförsäljning av telefonabonnemang i början av varje samtal tydligt informera konsumenten om att säljaren representerar Gothia och att syftet med samtalet är att sälja Gothias telefonabonnemang.
B) KO förbjuder Gothia vid vite av 750 000 kronor att vid telefonförsäljning av telefonabonnemang felaktigt påstå eller ge intryck av att försäljaren representerar eller samarbetar med konsumentens befintliga operatör eller att Gothia tagit över den befintliga operatörens verksamhet.
Föreläggandet ska godkännas och vara KO till hända senast den 18 maj 2015.
För att läsa föreläggandet med diarienummer 2014/484, kontakta registraturen på konsumentverket@konsumentverket.se.
Fler förelägganden
Föreläggande mot Nakdcom One World AB
KO kräver att företaget ska basera prismarknadsföring i procent på det lägsta priset som varorna sålts för de senaste 30 dagarna före prissänkningen.
Föreläggande
19 maj 2025
Föreläggande mot Bygghemma Sverige AB
Konsumentombudsmannen, KO, kräver att företaget korrekt anger det lägsta priset som varorna sålts för de senaste 30 dagarna före prissänkningen.
Föreläggande
19 maj 2025
Föreläggande mot Blomsterlandet i Sverige AB
Konsumentombudsmannen kräver att företaget korrekt anger det lägsta priset som varorna sålts för de senaste 30 dagarna före prissänkningen.
Föreläggande
19 maj 2025