Föreläggande Hotelspecials Sverige AB
Konsumentombudsmannen ålägger Hotelspecials Sverige AB att vid marknadsföring av hotellövernattningar och liknande tjänster gentemot konsument på internet inkludera serviceavgiften i priset för tjänsten.
Konsumentombudsmannen ålägger Hotelspecials Sverige AB att från och med den 22 juni 2018 vid marknadsföring av hotellövernattningar och liknande tjänster gentemot konsument på internet inkludera serviceavgiften i priset för tjänsten, till den del serviceavgiftens storlek kan beräknas på förhand.
Ta del av föreläggandet
Om du vill läsa föreläggandet i sin helhet med diarienummer 2017/193, kontakta registraturen på konsumentverket@konsumentverket.se.
Beslutat överklagades
Beslutet överklagades av Hotelspecials Sverige AB till Patent- och marknadsdomstolen.
Slutgiltigt beslut om Hotelspecials från Patent- och marknadsdomstolen
I beslut den 22 maj 2018 avslog Patent- och marknadsdomstolen företagets inhibitionsyrkande (det vill säga en önskan om att KO:s beslut skulle skjutas upp). Företaget har därefter återkallat överklagandet. Patent- och marknadsdomstolen har den 5 juni 2018 avskrivet ärendet från fortsatt handläggning. KO:s beslut står därmed fast.
För att läsa domen med mål nr PMÄ 4937-18, kontakta Patent- och marknadsdomstolen.
Fler förelägganden
Föreläggande mot Nakdcom One World AB
KO kräver att företaget ska basera prismarknadsföring i procent på det lägsta priset som varorna sålts för de senaste 30 dagarna före prissänkningen.
Föreläggande
19 maj 2025
Föreläggande mot Bygghemma Sverige AB
Konsumentombudsmannen, KO, kräver att företaget korrekt anger det lägsta priset som varorna sålts för de senaste 30 dagarna före prissänkningen.
Föreläggande
19 maj 2025
Föreläggande mot Blomsterlandet i Sverige AB
Konsumentombudsmannen kräver att företaget korrekt anger det lägsta priset som varorna sålts för de senaste 30 dagarna före prissänkningen.
Föreläggande
19 maj 2025