Föreläggande Mobilarena Norden AB
Konsumentombudsmannen (KO) ålägger Mobilarena Norden AB att vid marknadsföring av mobiltelefoner, bredbandsabonnemang och liknande produkter, innan avtal utanför affärslokal ingås, lämna klar och begriplig information i en handling, eller om konsumenten samtycker till det, i en annan läsbar och varaktig form som är tillgänglig för konsumenten.
Följande uppgifter ska företaget lämna:
Uppgift om Mobilarena Norden AB:s organisationsnummer.
Uppgift om de för avtalet aktuella villkoren för betalning.
Uppgift om konsumentens reklamationsrätt, hur reklamation ska göras och gatuadressen till det verksamhetsställe dit konsumenten kan vända sig för att framställa klagomål.
Uppgift om att det finns ett standardformulär för utövande av ångerrätten och hur konsumenten kan ta del av det. Uppgift om avtalets uppsägningstid.
Uppgift om konsumentens möjlighet att få en tvist med näringsidkaren prövad utanför domstol.
Föreläggandet är förenat med ett vite på 750 000 kronor.
För att läsa föreläggandet med diarienummer 2015/461, kontakta registraturen på konsumentverket@konsumentverket.se.
Fler förelägganden
Föreläggande mot Nakdcom One World AB
KO kräver att företaget ska basera prismarknadsföring i procent på det lägsta priset som varorna sålts för de senaste 30 dagarna före prissänkningen.
Föreläggande
19 maj 2025
Föreläggande mot Bygghemma Sverige AB
Konsumentombudsmannen, KO, kräver att företaget korrekt anger det lägsta priset som varorna sålts för de senaste 30 dagarna före prissänkningen.
Föreläggande
19 maj 2025
Föreläggande mot Blomsterlandet i Sverige AB
Konsumentombudsmannen kräver att företaget korrekt anger det lägsta priset som varorna sålts för de senaste 30 dagarna före prissänkningen.
Föreläggande
19 maj 2025