Föreläggande mot Detur AB
Konsumentombudsmannen, KO, ålägger Detur Sweden AB att, då berörda resenärer via mejl får besked om att deras paketresa ställts in, informera om att Detur utan onödigt dröjsmål och senast inom 14 dagar ska betala tillbaka det som resenären har betalat för resan.
Till föreläggandet kopplats ett vite om 1 miljon kronor. Beslutet gäller omedelbart, utan hinder av att föreläggandet inte vunnit laga kraft.
För att ta del av föreläggandet kontakta registrator via mejl konsumentverket@konsumentverket.se och ange diarienummer 2022/935.
Fler förelägganden
Föreläggande mot Beauty Icons AB
Konsumentombudsmannen, KO, förbjuder företaget Beauty Icons AB att marknadsföra smink i sociala medier utan att det framgår att det är frågan om marknadsföring.
Föreläggande
25 september 2025
Föreläggande mot Bianca Ingrosso AB
Konsumentombudsmannen, KO, förbjuder företaget Bianca Ingrosso AB att marknadsföra smink i sociala medier utan att det framgår att det är frågan om reklam.
Föreläggande
25 september 2025
Föreläggande mot Nakdcom One World AB
KO kräver att företaget ska basera prismarknadsföring i procent på det lägsta priset som varorna sålts för de senaste 30 dagarna före prissänkningen.
Föreläggande
19 maj 2025