Föreläggande mot Poppels Bryggeri AB
Konsumentombudsmannen, KO, förbjuder Poppels Bryggeri att marknadsföra alkohol till konsumenter i sociala medier genom att visa bilder på företagets öl intill en tallrik med mat, på en tunna, med en person i en industrilokal, på en sten i naturen eller intill matingredienser.
Grundregeln är att man måste iaktta särskild måttfullhet vid marknadsföring av alkohol. KO bedömer att inläggen står i strid med den så kallade bildregeln i 7 kap 5 8 alkohollagen. Bildregeln innebär att bilden endast får visa varan eller råvaror som ingår i varan, enstaka förpackningar och varumärket.
Förbudet är kopplat till ett vite på 1 miljon kronor. Ett vite är framåtsyftande och kan komma att dömas ut om företaget bryter mot förbudet.
För att ta del av hela föreläggandet kontakta Konsumentverket på konsumentverket@konsumentverket.se och ange diarienummer 2022-580.
Fler förelägganden
Föreläggande mot Nakdcom One World AB
KO kräver att företaget ska basera prismarknadsföring i procent på det lägsta priset som varorna sålts för de senaste 30 dagarna före prissänkningen.
Föreläggande
19 maj 2025
Föreläggande mot Bygghemma Sverige AB
Konsumentombudsmannen, KO, kräver att företaget korrekt anger det lägsta priset som varorna sålts för de senaste 30 dagarna före prissänkningen.
Föreläggande
19 maj 2025
Föreläggande mot Blomsterlandet i Sverige AB
Konsumentombudsmannen kräver att företaget korrekt anger det lägsta priset som varorna sålts för de senaste 30 dagarna före prissänkningen.
Föreläggande
19 maj 2025