KO förbjuder Hedvigs försäkringsreklam
Den här artikeln publicerades för mer än ett år sedan. Det kan finnas information i artikeln som inte längre är aktuell.
Försäkringsbolaget Hedvig lovade djurförsäkringar med marknadens högsta skydd och att man som hund- eller kattägare kunde känna sig trygg med att byta försäkring för sitt husdjur. Nu sätter Konsumentombudsmannen, KO, stopp.
KO förbjuder försäkringsbolaget att använda överord. Om företaget bryter mot myndighetens förbud och upprepar marknadsföringen utan att kunna visa att påståendena stämmer riskerar företaget ett vite på 700 000 kronor.
Reklamen riskerar att påverka djurägare att tro att just företagets försäkringar är de bästa på marknaden, och att det är helt riskfritt att byta försäkringsbolag.
KO anser att påståendena är vilseledande på ett sätt som strider mot marknadsföringslagen och att de ska förbjudas.
Hedvig AB har slutat med den aktuella marknadsföringen efter myndighetens påpekande.
Fler nyheter
Snårigt i rabattdjungeln för bilförsäkringar
Konsumentverket har granskat hur tolv försäkringsbolag marknadsför rabatter för bilförsäkringar. Många gånger finns det otydligheter om rabatterna.
Nyhet
1 december 2025
Bra hjälp med Besiktningsmannaboken 2025
Nu har Besiktningsmannaboken 2025 släppts. Förändringar finns för elinstallationskrav för elbilsladdning och smarta-hem-teknik, träfasader och solceller.
Nyhet
28 november 2025
Viktiga saker att tänka på när du handlar julklappar till barn
Black Friday och julhandeln är tillfällen då många passar på att köpa leksaker till barn. Här är våra viktigaste råd för en tryggare shopping.
Nyhet
28 november 2025