KO förbjuder Hedvigs försäkringsreklam
Den här artikeln publicerades för mer än ett år sedan. Det kan finnas information i artikeln som inte längre är aktuell.
NyhetPublicerad: 27 mars 2024
PrenumereraFörsäkringsbolaget Hedvig lovade djurförsäkringar med marknadens högsta skydd och att man som hund- eller kattägare kunde känna sig trygg med att byta försäkring för sitt husdjur. Nu sätter Konsumentombudsmannen, KO, stopp.
KO förbjuder försäkringsbolaget att använda överord. Om företaget bryter mot myndighetens förbud och upprepar marknadsföringen utan att kunna visa att påståendena stämmer riskerar företaget ett vite på 700 000 kronor.
Reklamen riskerar att påverka djurägare att tro att just företagets försäkringar är de bästa på marknaden, och att det är helt riskfritt att byta försäkringsbolag.
KO anser att påståendena är vilseledande på ett sätt som strider mot marknadsföringslagen och att de ska förbjudas.
Hedvig AB har slutat med den aktuella marknadsföringen efter myndighetens påpekande.
Fler nyheter
Mobiloperatören Fibio vilseleder vid telefonförsäljning
Mobiloperatören Fibios säljare uppger inte företagets namn och många konsumenter har uppfattat att det är deras befintliga operatör som hör av sig.
Nyhet
17 december 2025
Hovrätten ger banken rätt i bedrägerimål
Konsumenten som KO, företräder förlorar målet mot Nordea. Bankkunden blev av med en stor summa när han lurades att swisha pengar till bedragare.
Nyhet
16 december 2025
Snårigt i rabattdjungeln för bilförsäkringar
Konsumentverket har granskat hur tolv försäkringsbolag marknadsför rabatter för bilförsäkringar. Många gånger finns det otydligheter om rabatterna.
Nyhet
1 december 2025