KO förbjuder Nordic Best Energis försäljningsmetoder
Den här artikeln publicerades för mer än ett år sedan. Det kan finnas information i artikeln som inte längre är aktuell.
Konsumentombudsmannen, KO, förbjuder företaget Nordic Best Energi AB att felaktigt påstå att bolaget ringer från, eller har ett samarbete med, konsumentens befintliga elbolag.
Företaget får inte heller felaktigt påstå att telefonsamtalet rör konsumentens befintliga elavtal eller elnät.
Av anmälningar till Konsumentverket framgår att konsumenterna uppfattat att de pratat med en representant för sitt befintliga elbolag eller att säljaren representerar ett företag som har ett samarbete med konsumentens befintliga elbolag. Konsumenterna har också i vissa fall uppfattat att saken rör det befintliga elavtalet eller konsumentens elnät.
Men Nordic Best Energi har inte haft någon koppling till konsumentens elbolag eller elnät. I vissa fall har konsumenterna tecknat avtal som de inte önskat på grund av företagets felaktiga påståenden.
KO kopplar ett vite på 400 000 kronor till beslutet. Ett vite är framåtsyftande och kan dömas ut om företaget bryter mot förbudet framöver.
Fler nyheter
Konsumentverkets hushållskostnader för 2026 klara
Nu är Konsumentverkets beräknade hushållskostnader för 2026 klara
Nyhet
18 november 2025
Nordic Best Energi bryter mot förbud
Företaget Nordic Best Energi AB har ringt upp konsumenter och felaktigt utgett sig för att representera eller samarbeta med deras befintliga elleverantör.
Nyhet
17 november 2025
Tre viktiga saker att tänka på innan du säljer ditt guld
Priset på guld är högt och många passar på att sälja sitt guld. Men affären blir inte alltid som säljaren tänkt sig. Här är våra tips för att undvika problem.
Nyhet
10 november 2025