KO förbjuder Nordic Best Energis försäljningsmetoder
Konsumentombudsmannen, KO, förbjuder företaget Nordic Best Energi AB att felaktigt påstå att bolaget ringer från, eller har ett samarbete med, konsumentens befintliga elbolag.
Företaget får inte heller felaktigt påstå att telefonsamtalet rör konsumentens befintliga elavtal eller elnät.
Av anmälningar till Konsumentverket framgår att konsumenterna uppfattat att de pratat med en representant för sitt befintliga elbolag eller att säljaren representerar ett företag som har ett samarbete med konsumentens befintliga elbolag. Konsumenterna har också i vissa fall uppfattat att saken rör det befintliga elavtalet eller konsumentens elnät.
Men Nordic Best Energi har inte haft någon koppling till konsumentens elbolag eller elnät. I vissa fall har konsumenterna tecknat avtal som de inte önskat på grund av företagets felaktiga påståenden.
KO kopplar ett vite på 400 000 kronor till beslutet. Ett vite är framåtsyftande och kan dömas ut om företaget bryter mot förbudet framöver.
Fler nyheter
Tre viktiga saker att tänka på innan du säljer ditt guld
Priset på guld är högt och många passar på att sälja sitt guld. Men affären blir inte alltid som säljaren tänkt sig. Här är våra tips för att undvika problem.
Nyhet
10 november 2025
Konsumentverket kritiserar villkor om obehöriga transaktioner
Konsumentverket har granskat avtalsvillkor för obehöriga transaktioner med debet- och kreditkort. Resultatet visar att flera villkor strider mot reglerna.
Nyhet
28 oktober 2025
Få konsumenter känner till viktig del i hemförsäkringen
De allra flesta hushåll har en hemförsäkring. Men få vet nog att den också kan ge dig ersättning om du har blivit överfallen och misshandlad.
Nyhet
20 oktober 2025