Dom från Patent- och marknadsöverdomstolen i målet KO – Kenza Zouiten AB
Enligt Patent- och marknadsöverdomstolen har influencern publicerat 19 inlägg i sociala medier som inte varit tillräckligt tydligt markerade som reklam. Det framgår av domen i målet mellan Kenza Zouiten AB och Konsumentombudsmannen, KO.
Domstolen prövade 31 olika inlägg som influencern publicerat på Instagram, Facebook, Youtube samt på sin egen blogg. I samtliga inlägg förekom i olika stor omfattning ett glasögonvarumärke. 19 av dessa har domstolen funnit är marknadsföring. Domen är slutgiltig och därmed viktig eftersom det är ett vägledande avgörande för vad som är grunden för ett kommersiellt samarbete mellan ett företag och en influencer – och därmed vad som är reklam i en influencers flöde. För att läsa domen kontakta registraturen på konsumentverket@konsumentverket.se och ange diarienummer 2019/397.
Fler domar
Dom i målet Konsumentverket – Bex Sport AB
Företaget överklagade förvaltningsrättens dom om sanktionsavgift. Men Kammarrätten i Göteborg går nu på samma linje.
Dom
7 juli 2025
Dom i målet KO – Safetyline Security Distribution (DinBilGaranti)
Patent- och marknadsdomstolen har dömt Safetyline Security Distribution och personen bakom företaget för medverkan till utskick från varumärket DinBilGaranti.
Dom
2 juli 2025
Beslut i målet KO – Santander Consumer Bank AS
Santander överklagade ett förbudsföreläggande från Konsumentombudsmannen, KO, om kostnader för så kallad privatleasing av bil. Domstolen håller med KO.
Dom
24 juni 2025