Dom i målet KO – Mezina AB

Dom: 15 juni 2023
Målet handlar om vad ett företag får säga om växters hälsoeffekter när de marknadsför kosttillskott. Patent- och marknadsdomstolen har tidigare kommit fram till att den aktuella marknadsföringen är förbjuden. Patent- och marknadsöverdomstolen, PMÖD, fastställer nu den tidigare domen.

Mezina AB har inte visat att dokumentationen företaget hänvisat till är vedertagen vetenskaplig dokumentation och därmed inte kunnat bevisa de påstådda hälsoeffekterna i produkterna.

Domstolen förbjuder Mezina AB att vid marknadsföring:

  • av Movizin complex använda följande påstående eller andra påståenden med väsentligen samma innebörd: ”Movizin complex - för dina leder”.
  • av Movizin complex, eller annat kosttillskott som innehåller ingefära, använda följande påstående eller andra påståenden med väsentligen samma innebörd: ”Ingefära kan hjälpa till med att bevara rörligheten i lederna och bidra till energi och vitalitet”.
  • av Movizin complex, eller annat kosttillskott som innehåller nypon, använda följande påståenden eller andra påståenden med väsentligen samma innebörd: ”Nypon kan hjälpa till med att bevara rörligheten i lederna”, ”Nypon som kan hjälpa mig att bevara mina leder och bidra till ledernas fortsatta styrka”.
  • av Movizin complex, eller annat kosttillskott som innehåller boswellia, använda följande påståenden eller andra påståenden med väsentligen samma innebörd:  ”Boswellia - Kådan från detta träd har länge använts i bland annat Indien för att understödja ledernas naturliga rörlighet och smidighet”, ”Jag ser alltid till att ta en daglig dos av Movizin, där Boswellia hjälper till med att hålla lederna bekväma”.
  • av Macoform, använda följande påstående eller andra påståenden med väsentligen samma innebörd: ”Macoform - mage i balans.”
  • av Macoform, eller annat kosttillskott som innehåller kronärtskocka, använda följande påstående eller andra påståenden med väsentligen samma innebörd: ”Kronärtskocka kan bidra till en normal matsmältning och stödja magens komfort”.
  • av Vistavital, använda följande påstående eller andra påståenden med väsentligen samma innebörd: ”Vistavital - bibehålla en normal syn”.
  • marknadsföring av Vistavital, eller annat kosttillskott som innehåller blåbär, använda följande påståenden eller andra påståenden med väsentligen samma innebörd:  ”Blåbär främjar blodtillförseln i ögat och näthinnans funktion samt bidrar till att ögats normala funktion bevaras”, ”Blåbär - Hjälper att bevara näthinnans normala funktion”.

De nio förbudspunkterna i domen kopplas till ett vite på 500 000 kronor vardera, sammanlagt 4,5 miljoner. Ett vite är framåtsyftande och innebär att om företaget skulle bryta mot förbudet kan vitet komma att dömas ut.

För att ta del av domen kontakta Konsumentverket konsumentverket@konsumentverket.se och ange diarienummer 2019/367.