Många influerare slarvar med reklammarkering
Den här artikeln publicerades för mer än ett år sedan. Det kan finnas information i artikeln som inte längre är aktuell.
En granskning ledd av EU-kommissionen visar att endast en av fem influerare sköter sig när det gäller att reklammarkera sina inlägg.
EU-kommissionen har tillsammans med konsumentskyddsmyndigheter i 22 länder, däribland Konsumentverket, granskat hur influerare efterlever kraven på reklammarkering i sociala medier.
Totalt har nästan 600 influerares inlägg granskats. Resultatet visade att nästan alla (97 procent) postade inlägg med kommersiellt innehåll, men bara en av fem redovisade systematiskt att det var reklam.
Dold reklam förbjudet
Influerare som marknadsför en vara eller tjänst är enligt marknadsföringslagen skyldiga att tydligt redovisa att det rör sig om reklam. Det är förbjudet med dold marknadsföring. Om marknadsföring blandas med andra uppgifter är kravet på tydlighet särskilt högt eftersom det då kan vara svårt att urskilja vad som är marknadsföring. Det höga kravet gäller bland annat i sociala medier där reklam ofta blandas med personliga åsikter.
Resultatet av granskningen kan leda till att tillsynsåtgärder inleds i respektive land.
Läs EU-kommissionens pressmeddelande för att ta del av resultatet för hela granskningen
Fler nyheter
Konsumentverkets hushållskostnader för 2026 klara
Nu är Konsumentverkets beräknade hushållskostnader för 2026 klara
Nyhet
18 november 2025
Nordic Best Energi bryter mot förbud
Företaget Nordic Best Energi AB har ringt upp konsumenter och felaktigt utgett sig för att representera eller samarbeta med deras befintliga elleverantör.
Nyhet
17 november 2025
Tre viktiga saker att tänka på innan du säljer ditt guld
Priset på guld är högt och många passar på att sälja sitt guld. Men affären blir inte alltid som säljaren tänkt sig. Här är våra tips för att undvika problem.
Nyhet
10 november 2025