Många influerare slarvar med reklammarkering
Den här artikeln publicerades för mer än ett år sedan. Det kan finnas information i artikeln som inte längre är aktuell.
En granskning ledd av EU-kommissionen visar att endast en av fem influerare sköter sig när det gäller att reklammarkera sina inlägg.
EU-kommissionen har tillsammans med konsumentskyddsmyndigheter i 22 länder, däribland Konsumentverket, granskat hur influerare efterlever kraven på reklammarkering i sociala medier.
Totalt har nästan 600 influerares inlägg granskats. Resultatet visade att nästan alla (97 procent) postade inlägg med kommersiellt innehåll, men bara en av fem redovisade systematiskt att det var reklam.
Dold reklam förbjudet
Influerare som marknadsför en vara eller tjänst är enligt marknadsföringslagen skyldiga att tydligt redovisa att det rör sig om reklam. Det är förbjudet med dold marknadsföring. Om marknadsföring blandas med andra uppgifter är kravet på tydlighet särskilt högt eftersom det då kan vara svårt att urskilja vad som är marknadsföring. Det höga kravet gäller bland annat i sociala medier där reklam ofta blandas med personliga åsikter.
Resultatet av granskningen kan leda till att tillsynsåtgärder inleds i respektive land.
Läs EU-kommissionens pressmeddelande för att ta del av resultatet för hela granskningen
Fler nyheter
HD ger KO rätt i målet om Göteborgsvarvets anmälningsavgifter
Dom i HD - oskäligt av Göteborgs friidrottsförbund att behålla konsumenternas pengar när Göteborgsvarvet ställdes in.
Nyhet
15 augusti 2025
Fler onlineresebyråer åtar sig att återbetala inom 14 dagar för inställda flygningar
Efter EU-gemensam insats - fler onlineresebyråer förbättrar konsumentskyddet
Nyhet
13 augusti 2025
KO stämmer Biljettkungen
Om du köpt biljetter till ett evenemang i andra hand gäller ångerrätten. Biljettkungen AB begränsar ångerrätten och tas nu därför till domstol av KO.
Nyhet
23 juni 2025