Många nätbutiker som säljer secondhand-varor ger bristande information om rätten att returnera varor
Av nätbutiker som säljer secondhand-varor informerar 40 procent inte om ångerrätten på ett tydligt sätt och 45 procent ger bristande eller felaktig information om reklamationsrätten. Det visar en granskning från EU-kommissionen som bland annat Konsumentverket har deltagit i.
Totalt är det konsumentskyddsmyndigheter i 25 medlemsländer, Island och Norge som har granskat 356 nätbutiker som säljer secondhand-varor i en så kallad sweep.
Ångerrätten och reklamationsrätten gäller även för secondhand-varor och det är viktigt att företag ger korrekt och tydlig information om detta för att konsumenten ska vara medveten om sina rättigheter.
Enligt granskningen gav nästan hälften av nätbutikerna som säljer secondhand-varor bristande information om konsumentens rättigheter. Granskningen visade även att nästan 60 procent av de granskade nätbutikerna begränsade konsumentens reklamationsrätt för second-handvaror.
Resultatet av granskningen kan leda till att tillsynsåtgärder inleds i respektive land.
Fler nyheter
Snårigt i rabattdjungeln för bilförsäkringar
Konsumentverket har granskat hur tolv försäkringsbolag marknadsför rabatter för bilförsäkringar. Många gånger finns det otydligheter om rabatterna.
Nyhet
1 december 2025
Bra hjälp med Besiktningsmannaboken 2025
Nu har Besiktningsmannaboken 2025 släppts. Förändringar finns för elinstallationskrav för elbilsladdning och smarta-hem-teknik, träfasader och solceller.
Nyhet
28 november 2025
Viktiga saker att tänka på när du handlar julklappar till barn
Black Friday och julhandeln är tillfällen då många passar på att köpa leksaker till barn. Här är våra viktigaste råd för en tryggare shopping.
Nyhet
28 november 2025