Många nätbutiker som säljer secondhand-varor ger bristande information om rätten att returnera varor
Av nätbutiker som säljer secondhand-varor informerar 40 procent inte om ångerrätten på ett tydligt sätt och 45 procent ger bristande eller felaktig information om reklamationsrätten. Det visar en granskning från EU-kommissionen som bland annat Konsumentverket har deltagit i.
Totalt är det konsumentskyddsmyndigheter i 25 medlemsländer, Island och Norge som har granskat 356 nätbutiker som säljer secondhand-varor i en så kallad sweep.
Ångerrätten och reklamationsrätten gäller även för secondhand-varor och det är viktigt att företag ger korrekt och tydlig information om detta för att konsumenten ska vara medveten om sina rättigheter.
Enligt granskningen gav nästan hälften av nätbutikerna som säljer secondhand-varor bristande information om konsumentens rättigheter. Granskningen visade även att nästan 60 procent av de granskade nätbutikerna begränsade konsumentens reklamationsrätt för second-handvaror.
Resultatet av granskningen kan leda till att tillsynsåtgärder inleds i respektive land.
Fler nyheter
Nordiska konsumentskyddsmyndigheter fördjupar sitt samarbete om ny konsumentpolicy
De nordiska konsumentskyddsmyndigheterna har ett långvarigt samarbete. Nyligen träffades representanter från myndigheterna i Sverige för att utbyta erfarenheter
Nyhet
12 september 2025
Bolaget bakom Triofinans och Pluskredit placeras på Konsumentverkets varningslista
Konsumentverket har valt att placera bolaget bakom varumärkena Triofinans och Pluskredit på myndighetens varningslista
Nyhet
8 september 2025
Ny generaldirektör för Konsumentverket och Konsumentombudsman
I dag, den 1 september, så tillträder Lena Aronsson som ny generaldirektör för Konsumentverket. Hon axlar samtidigt rollen som Konsumentombudsman, KO.
Nyhet
1 september 2025