Personen bakom Advea stoppas av domstol
Den här artikeln publicerades för mer än ett år sedan. Det kan finnas information i artikeln som inte längre är aktuell.
Företaget Adveas säljare lovade gratis hörlurar och surfplattor samt sänkt abonnemangskostnad, men företaget har fakturerat konsumenter med krav på totalt 11 000 – 25 000 kronor. Nu förbjuder domstolen personen bakom företaget att fortsätta med metoderna.
Konsumentombudsmannen, KO, stämde Advea i februari och nu har Patent- och marknadsdomstolen fattat beslut om att förbjuda personen bakom företaget att fortsätta. Beslutet är fattat under pågående rättegång och i väntan på dom, ett så kallat interimistiskt beslut. Om personen bakom företaget skulle bryta mot alla sju punkterna i beslutet kan ett sammanräknat vite på 3,5 miljoner kronor komma att dömas ut. Domstolen kopplar också ett vite på 2 miljoner kronor till företaget, som nu har namnet Folisker AB.
Lovade runt
På marknader, mässor och utanför affärslokaler har företaget lockat människor att skriva på genom att erbjuda gratis produkter och påstått att företaget kan sänka deras abonnemangskostnader. Säljarna har gett sken av att företaget representerar eller har ett samarbete med konsumentens befintliga teleoperatör.
Många orter
Bolagets säljare har besökt bland annat Sundsvall, Lycksele, Sölvesborg, Karlskrona, Ludvika, Östersund, Falun, Rättvik, Kisa, Linköping, Gagnef, Ockelbo, Tibro, Boden, Örnsköldsvik, Piteå, Umeå och Gävle. Säljarna har ofta uppgett att konsumenten inte behöver läsa igenom avtalet före påskrift eller att kostnaden som anges i dokumentet inte är något att bry sig om. Konsumenter som velat ångra avtalet har haft svårt att komma i kontakt med företaget och även mötts av felaktiga besked om ångerrätten.
Domstolen skriver att utredningen ger stöd för att företaget Folisker fortsätter att fakturera konsumenter som inte anser att de har beställt produkterna. Domstolen befarar också att personen bakom företaget fortsätter sin verksamhet utan förbud.
Fler nyheter
Rapportering av regeringsuppdrag om brister i företagens kundtjänster
Många konsumenter upplever problem med företags kundtjänst. Nu har Konsumentverket lämnat sin rapport till regeringen.
Nyhet
30 april 2025
Hälsokostsäljare döms betala två miljoner
Aggressiva försäljningsmetoder och osanningar har kostat konsumenter både pengar och besvär. Nu dömer domstolen två bolag att betala över två miljoner.
Nyhet
28 mars 2025
KO-förbud mot Bostadslistan
Reva Media AB erbjuder information om lediga bostäder för bara 9 kronor. Men de är inte tydliga med att det övergår i ett abonnemang på 349 kronor i månaden.
Nyhet
17 mars 2025