Studsmattetillbehör återkallas efter Konsumentverkets kontroll
Den här artikeln publicerades för mer än ett år sedan. Det kan finnas information i artikeln som inte längre är aktuell.
NyhetPublicerad: 11 juni 2024
PrenumereraFlera företag återkallar nu vattensprinklers, basketkorgar och bungee-set som gått att köpa till studsmattor. Konsumentverket kunde tidigare i våras konstatera att produkterna kan vara farliga.
Konsumentverket gjorde i våras en marknadskontroll där flera tillbehör till studsmattor kontrollerades. Inget av dem uppfyllde lagens krav på säkerhet och ett antal företag har nu valt att återkalla tillbehören de sålt.
– När det gäller vattensprinklers till studsmattor så har det sålts ett hundratal olika varianter av olika företag och via olika digitala marknadsplatser. En sådan produkt ökar alltid olycksrisken eftersom en blöt studsmatta blir halkig, säger Marlene Gustavsson som jobbar med produktsäkerhet på Konsumentverket.
Företagen har kontaktat kunder som köpt de farliga tillbehören och även lagt ut information om återkallelserna på sina webbsidor. Inom den närmsta tiden väntas ytterligare företag återkalla tillbehör.
Uppmaning till alla som köpt tillbehör
Konsumentverket vill också uppmana konsumenter som köpt tillbehör till sina studsmattor att vända sig till återförsäljaren, oavsett om tillbehöret återkallats eller inte. Företag som säljer studsmattor och tillbehör har ett ansvar att se till att de är säkra. Marknadskontrollen visade att alla företag inte har tagit det ansvaret.
– Om du misstänker att du köpt ett tillbehör som inte är säkert, ska du därför vända dig till företaget som har sålt det. Om du inte får tag i företaget eller fortfarande är osäker på om produkten kan vara farlig kan du anmäla det till Konsumentverket, säger Marlene Gustavsson.
På vår sida för återkallelser hittar du de tillbehör som återkallas
Gör en anmälan
Fler nyheter
Mobiloperatören Fibio vilseleder vid telefonförsäljning
Mobiloperatören Fibios säljare uppger inte företagets namn och många konsumenter har uppfattat att det är deras befintliga operatör som hör av sig.
Nyhet
17 december 2025
Hovrätten ger banken rätt i bedrägerimål
Konsumenten som KO, företräder förlorar målet mot Nordea. Bankkunden blev av med en stor summa när han lurades att swisha pengar till bedragare.
Nyhet
16 december 2025
Snårigt i rabattdjungeln för bilförsäkringar
Konsumentverket har granskat hur tolv försäkringsbolag marknadsför rabatter för bilförsäkringar. Många gånger finns det otydligheter om rabatterna.
Nyhet
1 december 2025