Aktuellt från Konsumentverket
Ta del av alla Konsumentverkets aktuella nyheter, pressmeddelanden, återkallelser, KO har ordet, webbinarier och kampanjsidor.
Aktuellt just nu
KO stämmer mobiloperatören Hallon
Hallon visar inget telefonnummer till kundtjänst utan låter kunder bara prata med en chattbot. Konsumentombudsmannen, KO, menar att det bryter mot lagen.
Pressmeddelande
2 juli 2025
Företag med vilseledande bilgaranti döms
Många konsumenter har fått brev om förlängning av bilens garanti. Och många har betalat i tron att det är en faktura de måste betala.
Pressmeddelande
1 juli 2025
Millu AB återkallar reflexselar i barnstorlek
Selarna har CE-märkts och sålts trots att de inte kontrollerats korrekt. Risk att barn som bär selarna inte syns tillräckligt bra i trafiken.
Återkallelse
1 juli 2025
Konsumentverket granskar flyttfirmor
Konsumentverket granskar just nu flyttfirmor och har funnit att många saknar tillstånd för yrkestrafik.
Pressmeddelande
24 juni 2025
KO stämmer Biljettkungen
Om du köpt biljetter till ett evenemang i andra hand gäller ångerrätten. Biljettkungen AB begränsar ångerrätten och tas nu därför till domstol av KO.
Nyhet
23 juni 2025
KO stämmer elbolag
Tre elbolag i samma koncern har vilselett konsumenter om priset på elen. Nu tar Konsumentombudsmannen, KO, dem till domstol.
Pressmeddelande
11 juni 2025
Födelsedagståg återkallas – ytterligare 20 återförsäljare återkallar produkten Goki Birthday train
Produkten Goki Birthday train innehåller smådelar som kan lossna från leksaken. Kan innebära kvävningsrisk om små barn stoppar dem i munnen.
Återkallelse
3 juni 2025
Vitalplus-företag döms betala halv miljon
Företaget Tradecom döms att betala en halv miljon kronor i vite eftersom de brutit mot ett beslut av Konsumentombudsmannen, KO. Företaget säljer hälsokost.
Nyhet
2 juni 2025