Dom i målet KO – Clean Eating
DomPublicerad: 10 december 2020
Det är inte tillåtet att ge sken av att en fiskolja skyddar mot coronaviruset. Domstolen förbjuder nu en influencer och dennes bolag Clean Eating att göra den sortens reklam.
Patent- och marknadsdomstolen påpekar att människors rädsla för coronaviruset och risken att bli sjuk i covid-19 påverkar hur man kan uppfatta ett reklaminlägg. Domstolen finner att det är en aggressiv marknadsföring att påstå att en fiskolja kan ge ökat skydd mot sjukdomen. Det är dessutom mycket strikt vad man får säga om ett livsmedel, inklusive kosttillskott. För att få påstå i reklam att något stärker hälsan måste man kunna visa det.
Influencern fälldes också för att i flera andra inlägg på Instagram ha haft bristfällig reklammarkering. Domstolen pekar på att marknadsföring i sociala medier måste ha tydlig reklammarkering där det tydligt framgår att det är betald marknadsföring och för vilket bolag.
För att läsa domen kontakta registraturen på konsumentverket@konsumentverket.se och ange diarienummer 2019/1255.
Fler domar
Dom i målet KO-biträde - Nordea
Hovrätten går på tingsrättens linje. Det innebär att domstolen inte anser att banken hade ansvar att stoppa de transaktioner som bankkunden lurades att göra.
Dom
17 december 2025
Dom i målet Konsumentverket – Jump Yard Concepts AB
Målet handlar om sanktionsavgift för brott mot produktsäkerhetslagen.
Dom
12 december 2025
Dom i målet Konsumentverket – Inter Agenturer AB
Förvaltningsrätten dömer företaget att betala en sanktionsavgift på 1 miljon kronor.
Dom
25 november 2025