Dom i målet KO – Kenza Zouiten AB
Patent- och marknadsdomstolen förbjuder Kenza Zouiten AB att medverka till marknadsföring av solglasögon genom att på Instagram respektive blogg utforma inläggen så att det inte tydligt framgår att det är fråga om marknadsföring.
Det förbudet som rör bristande reklamidentifiering är förknippat med ett vite på 200 000 kronor.
Domstolen avslår de övriga punkterna som Konsumentombudsmannen, KO, hade tagit upp i sin stämningsansökan. Domstolen menar att KO inte kunnat visa att de aktuella inläggen varit marknadsföring. Därför prövas inte de inläggen.
För att läsa domen kontakta registraturen på konsumentverket@konsumentverket.se och ange diarienummer 2019/397.
Fler domar
Dom i målet Konsumentverket – Thermotic AB
Företaget Thermotic ska betala en sanktionsavgift för att ha marknadsfört flytplagg som brutit mot EU:s krav.
Dom
29 september 2025
Beslut i målet KO – Power Sverige AB
Power Sverige AB överklagade ett förbudsföreläggande från KO. Nu har Patent- och marknadsdomstolen beslutat i målet. Domstolen går på KO:s linje.
Dom
10 september 2025
Dom i målet KO - Göteborgs friidrottsförbund
Det var oskäligt av Göteborgs friidrottsförbund att behålla konsumenternas pengar när Göteborgsvarvet ställdes in. Det slår Högsta domstolen, HD, fast i ny dom.
Dom
15 augusti 2025