Dom i målet KO – Midsona (Urtekram)
Patent- och marknadsöverdomstolen har meddelat dom i målet mellan Midsona, med varumärket Urtekram, och Konsumentombudsmannen, KO.
Uppgifterna om tredjepartscertifiering måste kompletteras med information om innebörden av certifieringen i omedelbar närhet till marknadsföringspåståendena. Det är otillräckligt att enbart lägga ut sådan information på den egna hemsidan när marknadsföringen äger rum på andra platser.
Patent- och marknadsöverdomstolen bedömer att Midsonas underlåtenhet att informera om innebörden av certifieringen innebär att marknadsföringen är vilseledande i strid mot marknadsföringslagen. Marknadsföringen är därmed också otillbörlig. Domen kan inte överklagas.
För att ta del av domen kontakta Konsumentverkets registrator via mejl konsumentverket@konsumentverket.se och uppge diarienummer 2019/574.
Fler domar
Dom i målet Konsumentverket – Inter Agenturer AB
Förvaltningsrätten dömer företaget att betala en sanktionsavgift på 1 miljon kronor.
Dom
25 november 2025
Dom i målet Konsumentverket – Hoppborgsgruppen AB
Kammarrätten håller med: Hoppborgen var delvis av brandfarligt material och hade för få fästpunkter. Därför ska Hoppborgsgruppen betala en sanktionsavgift.
Dom
6 november 2025
Dom i målet Konsumentverket – Krisskydd Sverige AB
Målet handlar om att företaget ska betala en sanktionsavgift.
Dom
5 november 2025