5 vanliga fällor du kan råka ut för under Black Friday

Logotyp för Konsument Europa och ECC-nätverket

Black Friday lockar varje år med stora rabatter och kampanjer. Men ibland är ditt fynd kanske inte så bra som du tror. Här är några vanliga fällor och tips på hur du undviker några av dem.

1. Företaget vilseleder om prissänkningen

Konsumentverkets granskning visar att 4 av 10 e-handelsföretag bryter mot bestämmelserna i prisinformationslagen.

När priset på en produkt sänks måste företaget ange det lägsta priset som produkten haft under de senaste 30 dagarna.

Har priset i stället sänkts gradvis under de 30 dagarna? Då ska det pris som gällde före den första prissänkningen anges.

Så ska tidigare pris anges vid sänkt pris

2. Företaget har satt för lågt pris och avbryter din beställning

Det händer att företag avbryter beställningar och hänvisar till prissättningsfel. Som konsument har du inte automatiskt rätt att få varan till det felaktiga priset. Det beror på om felet var uppenbart eller inte. Kontrollera alltid orderbekräftelsen och spara den.

Fel pris i webbutik

3. Du handlade till ett riktigt bra pris, men företaget säger nu att varan är slut

Om du fått en bekräftelse på köpet kan du hävda din rätt att få köpa varan. Huvudregeln är nämligen att avtal ska hållas.

En bekräftelse innebär att företaget meddelat dig vad du beställt, till vilket pris och att de kommer skicka beställningen eller liknande.

Företaget säger att varan jag köpt är slut. Vad gäller?

4. Du upptäcker att företaget sänkt priset efter att du handlat

Under Black Friday-perioden, som numera ofta pågår i flera veckor, kan priserna sänkas flera gånger. Du har som regel inte rätt att få mellanskillnaden om priset sänks efter ditt köp. Men du har alltid ångerrätt i 14 dagar om du handlar på nätet.

Rea och nedsatt pris – vad gäller?

5. Du har fyndat en julklapp, men den kommer först i februari

Tar det lång tid för en vara att komma kan du ha handlat från ett dropshipping-företag. Då skickas dina varor direkt från en leverantör, ofta utanför EU. Det behöver inte vara oseriöst, men det kan innebära längre leveranstider, svårare returer och extra kostnader.

Kontrollera alltid vem du handlar av och var varan skickas ifrån.

Dropshipping: 5 tips för att inte bli lurad

Kvinna i soffa med laptop

Har ett företag gjort fel? Tipsa oss genom att göra en anmälan.

Tycker du att ett företag gjort fel eller har du upptäckt en risk med en vara eller tjänst? Då kan du tipsa oss genom att göra en anmälan.

Anmäl till Konsumentverket

Granskad: 31 oktober 2025

Innehållet är framtaget i samarbete med Konsument Europa, som är en del av ECC-nätverket och Konsumentverket. Konsument Europa medfinansieras av Europeiska unionen.

Innehållet på denna sida kan inte anses återspegla åsikter av Europeiska kommissionen och/eller Europeiska innovationsrådet och genomförandeorganet för små och medelstora företag (EISMEA) eller något annat organ i Europeiska unionen. Europeiska kommissionen och EISMEA frånsäger sig ansvar för eventuell användning av innehållet och dess information.

EU-flagga med texten Medfinansieras av Europeiska unionen
Har du nytta av innehållet på den här sidan?