Om kunden ångrar distansköpet

När du säljer varor eller tjänster på distans till konsument, till exempel via nätet, via telefon eller hembesök är du skyldig att lämna 14 dagars ångerrätt. Ångerrätten gäller även när du säljer varor eller tjänster i butik men har kontaktat konsumenten utanför butiken.

• Konsumenter har som grundregel rätt till 14 dagars ångerrätt när de handlar på distans och utanför affärslokaler, men det finns vissa undantag.
  • Om du säljer en vara börjar ångerfristen gälla dagen efter att konsumenten tagit emot varan.
  • Om du säljer en tjänst börjar ångerfristen gälla dagen efter att avtalet ingåtts.
  • Det är din skyldighet att se till att konsumenten får information om ångerrätten innan konsumenten ingår avtalet. Om du inte gett tillräcklig information förlängs ångerfristen.
  • Ångerrätten gäller inte för alla sorters köp. Den gäller exempelvis inte för den som köper en resa eller en specialtillverkad produkt.
  • Det är konsumenten som ska stå för returfrakten om konsumenten ångrar sitt köp, förutsatt att du har informerat om det innan köpet. Är det däremot fel på varan (en reklamation) är det du som ska stå för returfrakten.

Lagen om distansavtal och avtal utanför affärslokaler

Lagen som reglerar distansköp heter lagen om distansavtal och avtal utanför affärslokaler (SFS 2005:59).

Kortfattad beskrivning av innehållet i lagen om distansavtal och avtal utanför affärslokaler.

Vad är ångerfrist

Tiden konsumenten har på sig att ångra köpet kallas för ångerfrist. Ångerfristen börjar löpa dagen efter konsumenten tagit emot varan. Om du säljer en tjänst räknas ångerfristen från dagen efter konsumenten ingick avtalet.

Om ångerfristens sista dag infaller under en lördag, söndag eller en helgdag förlängs ångerfristen så att den även gäller nästkommande vardag.

Om du inte ger konsumenten någon information om ångerrätten har konsumenten upp till ett år från den ursprungliga ångerfristen på sig att ångra köpet.

Säljarens ansvar att informera om ångerrätten

Det är säljarens ansvar att informera konsumenten om ångerrätten innan konsumenten ingår avtalet. Informationen ska vara tydlig och ska innehålla det konsumenten behöver veta för att kunna utnyttja sin ångerrätt.

För att ångerfristen ska påbörjas måste företaget informera om:

• Om det finns ångerrätt eller om något av undantagen gäller.
  • Hur lång ångerfristen är och när den börjar gälla.
  • Hur konsumenten ska gå tillväga för att ångra köpet.

Du är också skyldig att informera konsumenten om den ångerblankett som konsumenten kan använda.

Ångerblankett för konsument

Här finns en standardmall som du kan använda för att informera konsumenten om ångerrätten.

Standardmall för information om ångerrätten

Avtal på distans

Vid distansavtal ska du ge konsumenten information om ångerrätten muntligen eller skriftligen på ett sätt som är anpassat efter säljmetoden. Det innebär att om du säljer via telefon kan informationen lämnas muntligen medan en webbutik ska lämna informationen skriftligen till exempel i de allmänna villkoren.

Efter köpet ska du skicka en bekräftelse på avtalet med den information konsumenten fick innan avtalet, bland annat om ångerrätten. Bekräftelsen ska skickas som en handling eller i det som kallas "annan läsbar och varaktig form".

Avtal utanför dina affärslokaler

Om du säljer till konsument utanför dina affärslokaler, eller i din lokal efter du tagit kontakt med konsumenten utanför lokalen, måste du ge informationen i en handling, eller om konsumenten samtycker, i annan läsbar och varaktig form, till exempel skrivet på ett papper.

Efter köpet ska du skicka en bekräftelse på avtalet, också med information om ångerrätten. Bekräftelsen ska också ges i en handling, eller om konsumenten samtycker, i annan läsbar och varaktig form.

Konsumenten har rätt att undersöka varan

Konsumenten har rätt att undersöka varan för att se vad den har för egenskaper och funktion.

Du kan ha rätt till ersättning för värdeminskning om konsumenten använder eller hanterar varan på ett sätt som inte är nödvändigt för att undersöka den. För att ha rätt till ersättning måste du vid avtalet ha informerat konsumenten om förutsättningarna för värdeminskningsavdrag och om ångerrätten.

Konsumenten ska visa att varan är köpt av dig

Om konsumenten vill ångra sig, reklamera, använda öppet köp eller bytesrätt kan du kräva att konsumenten ska kunna bevisa att varan är köpt av ditt företag. Ett kvitto är det bästa sättet att bevisa detta. Om konsumenten kan bevisa köpet på något annat sätt ska det också accepteras, till exempel med ett kontoutdrag eller en kontokortsslip.

Meddelande om att konsumenten ångrat sitt köp

Om konsumenten ångrar sitt köp ska du få information om det samt få tillbaka varan. Konsumenten måste ha skickat sitt meddelade om ångerrätt innan ångerfristen löpt ut.

Du behöver inte betala returfrakten

När konsumenten har ångrat köpet ska varan skickas tillbaka till dig inom 14 dagar från den dag konsumenten meddelat dig att hen ångrat sig.

Konsumenten ska betala returfrakten i de fall där du informerat konsumenten om detta. Har du inte informerat om att konsumenten är skyldig att betala returfrakten är det du som ska stå för den. Är det ett fel på varan handlar det om en reklamation, och då är det du som ska stå för returfrakten.

Det är upp till konsumenten att själv bestämma hur varan ska skickas tillbaka men det är konsumenten som har ansvar för varan tills den når dig, alltså även under transporten.

När ångerrätten inte gäller

Det finns undantag då ångerrätten inte gäller. Du är skyldig att informera konsumenten om ångerrätten inte gäller innan hen ingår avtalet.

Exempel på varor och tjänster som ångerrätten inte gäller:

• En förseglad ljud- eller bildupptagning eller ett förseglat datorprogram och förseglingen har brutits av konsumenten.
  • Varor som är förseglade av hälso- och hygienskäl till exempel underkläder, där förseglingen har brutits av konsumenten.
  • Kulturevenemang och idrottsevenemang.
  • Resor och boenden till exempel flygbiljetter och hotellnätter.
  • Fritidsaktiviteter som utförs på en bestämd dag eller under en begränsad tidsperiod, till exempel kulturevent eller fotbollsmatcher.
  • En tjänst som har fullgjorts och konsumenten uttryckligen har samtyckt till att tjänsten påbörjas utan ångerrätt.
  • Varor som snabbt kan försämras, till exempel livsmedel.
  • Lösnummer av en tidning eller tidskrift.
  • Varor som är specialtillverkade efter konsumentens anvisningar eller som har en tydlig personlig prägel, till exempel familjefoton.
  • Digitalt innehåll, till exempel streaming av film, om konsumenten uttryckligen har samtyckt till att det inte finns någon ångerrätt.
  • Avtal utanför affärslokal om det totala beloppet understiger 400 kronor.

Alla undantag kan du läsa i agen om distansavtal och avtal utanför affärslokaler, 2 kapitlet, paragraf 1 och 11.

Lagen om distansavtal och avtal utanför affärslokaler på riksdagens webbplats.

När du säljer från ett annat land inom EU

Om du säljer något på distans inom EU har konsumenten också ångerrätt i 14 dagar.

Ångerrätt inom EU på Konsument Europas webbplats

Senast granskad 8 november 2016

Inte för dig?

I vår upplysningstjänst Hallå konsument hittar du information, guider och kontaktvägar.

Läs om ångerrätt på Hallå konsument