Skönhetsingrepp och kosmetiska produkter - regler för företag
Det finns flera olika lagar inom områdena skönhetsingrepp och kosmetiska produkter som företag behöver känna till och följa. Konsumentverket, Läkemedelsverket och Inspektionen för vård och omsorg (IVO) har tillsynsansvar för olika delar.
Tänk på
Det ställs särskilt höga krav på marknadsföring av varor och tjänster som har inverkan på människors hälsa.
Det är inte tillåtet att utföra estetiska kirurgiska ingrepp eller estetiska injektionsbehandlingar på barn under 18 år. Reklam till barn om sådana ingrepp och behandlingar är därför inte heller tillåtet.
Regler på området
Det finns olika lagar på området skönhetsingrepp som du som företagare behöver känna till och följa. Inspektionen för vård och omsorg (IVO), Läkemedelsverket och Konsumentverket har tillsynsansvar. Här kan du läsa om regler som gäller vid marknadsföring av skönhetsingrepp samt vilka myndigheter som utövar tillsyn över dem.
IVO:s ansvar
Inspektionen för vård och omsorg (IVO) har tillsynsansvar för vissa informationskrav. Bland annat enligt följande lagstiftning:
- Lag (2021:363) om estetiska kirurgiska ingrepp och estetiska injektionsbehandlingar.
Läkemedelsverkets ansvar
Läkemedelsverket har tillsynsansvar för marknadsföring av läkemedel och medicintekniska produkter. Bland annat genom följande lagstiftning:
- Läkemedelslagen (2015:315)
- EU-förordning 2017/745 om medicintekniska produkter
Mer om Läkemedelsverket på deras webbplats
Konsumentverkets ansvar
Konsumentverket ansvarar för tillsyn utifrån reglerna i marknadsföringslagen.
- Marknadsföringslag (2008:486)
Det finns olika lagar på området kosmetiska produkter som företagare behöver känna till. Läkemedelsverket och Konsumentverket har tillsynsansvar. Här kan du se vilken myndighet som ansvarar för vad.
Läkemedelsverkets ansvar
Läkemedelsverket har tillsynsansvar för marknadsföring av kosmetiska produkter enligt bland annat följande lagstiftning.
- Förordning (EG) nr 1223/2009 om kosmetiska produkter
- Förordning (EU) nr 655/2013 om gemensamma kriterier för påståenden om kosmetiska produkter
Mer om Läkemedelsverket på deras webbplats
Konsumentverkets ansvar
Konsumentverket ansvarar för tillsyn utifrån reglerna i marknadsföringslagen.
- Marknadsföringslag (2008:486)
Arbete på området
Konsumentverket har gjort en granskning av marknadsföring av skönhetsingrepp och där lagt märke till att företag som marknadsför skönhetsingrepp sällan informerar om risker med ingrepp. Granskningen visar även att det är vanligt förekommande med före- och efterbilder samt olika typer av erbjudanden i marknadsföring.
Granskning av marknadsföring av skönhetsingrepp
Här är en sammanställning av viktiga faktorer att tänka på för att följa lagen på området.
Marknadsföringslagen gäller
Reglerna i marknadsföringslagen gäller all marknadsföring, inklusive reklam för estetiska kirurgiska ingrepp och injektionsbehandlingar. Det ställs särskilt höga krav på marknadsföring av varor och tjänster som har inverkan på människors hälsa.
Mer om marknadsföringslagen här på webbplatsen
Genomsnittskonsumenten ska förstå
Genomsnittskonsumentens helhetsintryck av marknadsföringen är utgångspunkten för en bedömning enligt marknadsföringslagen. Vid marknadsföring av hälsorelaterade produkter, som exempelvis skönhetsingrepp, är det viktigt att genomsnittskonsumenten förstår marknadsföringen korrekt. Är genomsnittskonsumenten särskilt sårbar är det även viktigt att ta hänsyn till det vid utformning av den aktuella marknadsföringen.
Riskinformation får inte utelämnas
Marknadsföring av skönhetsingrepp får inte utelämna viktig riskinformation eftersom det kan innebära att konsumenten blir vilseledd om tjänstens karaktär och resultat.
Det kan vara svårt för konsumenter att värdera skönhetsbehandlingars inverkan på hälsan och det ställs därför höga krav på tydlighet. Skönhetsingrepp är sällan helt riskfria. Det är därför viktigt att konsumenten får viktig riskinformation i marknadsföringen så att denne kan fatta ett välgrundat affärsbeslut om ingreppet och inte utsätter sig för omedvetna risker.
Kravet på tydlig information i företagets marknadsföring påverkas inte av de informationskrav som finns i lag (2021:363) om estetiska kirurgiska ingrepp och estetiska injektionsbehandlingar.
Före- och efterbilder i marknadsföring får inte vara vilseledande
Marknadsföring med framträdande före- och efterbilder som ger genomsnittskonsumenten ett helhetsintryck av enbart ett särskilt, lyckat och lättillgängligt resultat kan ge konsumenten en obalanserad och felaktig uppfattning om ingreppets fullständiga karaktär.
Vilseledande marknadsföring av skönhetsingrepp kan skapa orealistiska förhoppningar om ingreppets resultat. Orealistiska förhoppningar kan leda till att konsumenten utsätter sig för omedvetna och allvarliga hälsorisker som denne inte hade utsatt sig för vid närmare kännedom om riskerna. Marknadsföring med före- och efterbilder måste utformas på ett sätt som inte förmedlar ett vilseledande helhetsintryck hos genomsnittskonsumenten.
Marknadsföring av estetisk kirurgi och injektionsbehandlingar är inte tillåtet till barn under 18 år
Enligt svarta listan, som är en del av marknadsföringslagen, är det förbjudet att i marknadsföring ge intryck av att det är tillåtet att sälja en tjänst när så inte är fallet. Det är inte tillåtet att utföra estetiska kirurgiska ingrepp eller estetiska injektionsbehandlingar på barn under 18 år. Det är därför inte heller tillåtet att göra reklam för sådana ingrepp om reklamen riktar sig till barn.
Marknadsföring ska följa god marknadsföringssed
Marknadsföring måste följa god marknadsföringssed, enligt marknadsföringslagen. I vissa branscher finns särskilda uppförandekoder som kan ligga till grund för vad som är god marknadsföringssed på marknaden.
Sveriges Läkarförbund och flera branschorganisationer på marknaden för skönhetsingrepp har antagit marknadsföringsregler för läkarverksamhet. Reglerna innehåller delar om bland annat före- och efterbilder samt rabatt- och krediterbjudanden.
Skönhetskliniker har huvudansvar för all sin marknadsföring
Det är skönhetsklinikerna som marknadsför skönhetsingreppen som har ansvar för att marknadsföringen inte strider mot lag. Det gäller även sådan marknadsföring som publicerats av exempelvis influencers, läkare och sjuksköterskor. Dessa kan, i sin tur, ha ett parallellt ansvar för marknadsföringens utformning.
Granskad: 29 januari 2025