Mobil, tv, bredband

Får jag säga upp mitt avtal med Telia om de tar bort TV-kanaler?

Fråga

Jag har hört att Telia kanske kommer att ta bort vissa TV-kanaler. Om de tar bort de kanaler som är viktigast för mig kan jag då säga upp avtalet utan att behöva betala? Jag har en bindningstid som går ut i april nästa år.

Camilla

Svar från Konsumentverket

Hej Camilla

I vissa fall kan du som konsument ha rätt att avsluta ett avtal även fast du har bindningstid. Oftast har dock operatören skrivit in i sina avtal att det kan vara vissa kanaler som utgår och då behöver man som konsument troligen finna sig i detta.

För att du ska ha rätt att avsluta avtalet så räcker det troligen inte att förändringen är till stor nackdel för dig som konsument . Man får även se till vad som har diskuterats när avtalet ingicks. Är det så att du kan styrka att anledningen till att du tecknade det här avtalet har varit att du vill kunna ha tillgång till till exempel hockeyutbudet och det försvinner, så kan det vara något som har betydelse för din möjlighet att avsluta avtalet.

Om ditt kanalutbud förändras kan du ibland ha rätt till kompensation. Du skulle exempelvis kunna ha rätt till ett prisavdrag alternativt ersättning i form av någon annan kanal. Vilken typ av ersättning du kan få som kund beror bland annat på vad du har för övriga kanaler samt även här på vad som regleras i villkoren.

Klaga skriftligen
Ta kontakt med Telia och klaga skriftligen exempelvis via mejl. På så sätt har du bra bevisning för att du har klagat och vad du har klagat på. Ange också vad du anser är en lämplig ersättning i ditt enskilda fall alternativt om du anser att du har rätt att avsluta avtalet utan kostnad även fast du har bindningstid.

Telekområdgivarna
Om du villa ha mer vägledning så har vi en samarbetsbyrå som heter Telekområdgivarna. De ger opartisk och kostnadsfri hjälp till konsumenter om abonnemang för tv, telefoni, bredband och fiber. De har även mer information om detta på sin hemsida.

Telefonnummer: 08-522 767 00
Öppettider: 9-11 måndag -torsdag

Information om ändringar i kanalutbudet på Telekområdgivarnas hemsida

Om du och företaget inte kommer överens
Om du och företaget inte kommer till en lösning kan du göra en anmälan till myndigheten Allmänna reklamationsnämnden (ARN) för att få en bedömning.

Läs mer och gör en anmälan på ARN:s webbplats

Vänligen

Erika
Vägledare, Konsumentverket

Följdfråga

Jag har klagat skriftligen nu. Mitt paket heter ”all sport från Cmore och Viasat” och allt från viasat är borta men priset minskar bara med 100 kronor. Kan det vara till Telias nackdel att paketet är insålt i Viasats namn ?

Matte

Svar från Konsumentverket

Hej Matte,

Hallå konsument ger oberoende vägledning. Vi kan enbart lämna generell information. Det innebär att vi inte kommer kunna göra en bedömning av ditt enskilda fall. Vill du ha en bedömning kan du pröva ärendet via ARN eller domstol.

Vänligen

Cecilia
Vägledare, Konsumentverket

Kommentera eller ställ en följdfråga

0 / 2000

När du kommenterar en fråga eller ställer en följdfråga i vårt frågeforum behöver Konsumentverket behandla dina personuppgifter. De uppgifter som vi behandlar om dig är:

  • Namn
  • E-postadress
  • IP-adress

Syftet med behandlingen

Syftet med behandlingen är att du som konsument ska kunna kommentera en befintlig fråga eller ställa en följdfråga till våra vägledare och få ett svar. Den rättsliga grunden för behandlingen är artikel 6. 1.e i dataskyddsförordningen, vilket innebär att behandlingen är nödvändig för att utföra en uppgift av allmänt intresse.

Så använder vi dina personuppgifter

Konsumentverket använder din e-postadress för att kunna meddela dig när vi har svarat på din kommentar eller följdfråga. Din IP-adress behöver vi för att kunna göra en teknisk felsökning och för att kunna svartlista användare som missbrukar frågeforumet. Ditt namn använder vi för att kunna ge dig ett personligt tilltal. Det är frivilligt att ange namn. Dina personuppgifter kan komma att delas med de personuppgiftsbiträden som Konsumentverket använder för att kunna utföra myndighetens uppdrag och fullgöra våra skyldigheter. I vissa fall kan dina personuppgifter lämnas vidare till någon av de fyra konsumentbyråerna.

Lagring och radering av personuppgifter

De personuppgifter du anger sparas hos oss i tre år och raderas därefter.

Allmänna handlingar

Konsumentverket är en statlig myndighet, vilket innebär att handlingar som skickas till oss blir allmänna handlingar som kan komma att lämnas ut enligt offentlighetsprincipen. Det kan i vissa fall även gälla dina personuppgifter.

Lämna inte känsliga personuppgifter

Tänk på att aldrig lämna känsliga personuppgifter om dig själv eller någon annan. Känsliga personuppgifter är sådana som avslöjar ras eller etniskt ursprung, politiska åsikter, religiös eller filosofisk övertygelse, medlemskap i fackförening samt personuppgifter som rör hälsa.

Dina rättigheter

Du har rätt att kontakta oss för att få information om vilka uppgifter vi hanterar om dig eller för att begära rättelse, överföring, radering eller begränsning av dina personuppgifter.

Läs mer om dina rättigheter på konsumentverket.se

Har du en fråga om något annat?

AI-assistenten är tillgänglig dygnet runt!

Chatta med vår AI-assistent

Öppna AI-chatten

Vi använder oss av artificiell intelligens för att ge dig som är konsument svar på frågor som handlar om köp av varor och tjänster. Du pratar inte med en riktig person.

Kontakta våra konsumentvägledare om du inte hittat svaret på just din fråga.

Kontakta konsumentvägledare