Resor
Vad har jag rätt till när min flygresa utanför EU blir inställd?
Svar från Konsumentverket
Hej Kristina,
Tack för din fråga!
Det är flygbolaget som skulle utfört den inställda flygningen som ni ska ställa era krav till. Kontakta dem skriftligen.
Ni kan ha möjlighet att ta hjälp av Seat24 men de kan ta ut en ersättning för att hjälpa er. Undersök Seat24 villkor för att se vad det står där.
Dina rättigheter vid flygningar utanför EU
Eftersom det gäller ett inrikesflyg i USA är det inte säkert att ni omfattas av EUs regler kring flygpassagerares rättigheter.
Ni behöver undersöka vilka regler som gäller vid inställda flyg i USA.
Kolla upp:
- vad ni kan ha rätt till enligt flygbolagets avtalsvillkor,
- om det finnas nationella lagar som avgör vad ni har rätt till och
- om ni kan ha rätt till någon ersättning, utöver hotellnatten ni fått, baserat Montreal Konventionen.
Är det däremot en sammanhållen biljett kan ni omfattas av EUs regler om flygpassagerares rättigheter.
För att ta reda på om det rör sig om en sammanhållen biljett kan ni undersöka om det är samma bokningsnummer/PNR-nummer på flygningarna. När man bokar hos en resebyrå får man ofta ett bokningsnummer på sin beställning. Det är inte samma som flygbolagets bokningsnummer/PNR-nummer.
Skulle er resa vara en sammanhållen biljett kan ni ha rätt till ett schablonbelopp i kompensation för tiden ni behövt vänta. Kompensation betalas ut för varje passagerare. Flygresans längd avgör storleken på kompensationen.
Med hjälp av vår tjänst Flygkalkylatorn kan du ta reda på vilken kompensation ni kan ha rätt till.
Kommunal konsumentvägledning
Vill du ha hjälp med att undersöka om det rör sig om sammanhållna biljetter kan du kontakta din kommun för att se om de har möjlighet att hjälpa dig. Många kommuner erbjuder nämligen konsumentvägledning och de kan i vissa fall hjälpa till med att tolka avtal.
Sök din kommunala konsumentvägledning här
Vänligen
Isabell
Vägledare, Konsumentverket
Sök bland frågor och svar
Har du en fråga om något annat?
AI-assistenten är tillgänglig dygnet runt!
Chatta med vår AI-assistent
Kontakta våra konsumentvägledare om du inte hittat svaret på just din fråga.
Kontakta konsumentvägledare
Fråga
Vi är en grupp på 8 personer som har drabbats av inställt flyg med United Airlines i Orlando vilket även gjorde att vi missade anslutningsflyget med SAS från Newark till Köpenhamn. Vi fick en övernattning samt en annan flygväg. Vår försening var knappt 29 tim.
Vi har skickat anspråket till UA o SAS men de hänvisar till varandra. Resan är bokad via Seat24. Hur ska vi gå tillväga?
Kristina