Resor

Vad har jag rätt till när min flygresa utanför EU blir inställd?

Fråga

Vi är en grupp på 8 personer som har drabbats av inställt flyg med United Airlines i Orlando vilket även gjorde att vi missade anslutningsflyget med SAS från Newark till Köpenhamn. Vi fick en övernattning samt en annan flygväg. Vår försening var knappt 29 tim.

Vi har skickat anspråket till UA o SAS men de hänvisar till varandra. Resan är bokad via Seat24. Hur ska vi gå tillväga?

Kristina

Svar från Konsumentverket

Hej Kristina,

Tack för din fråga!

Det är flygbolaget som skulle utfört den inställda flygningen som ni ska ställa era krav till. Kontakta dem skriftligen.

Ni kan ha möjlighet att ta hjälp av Seat24 men de kan ta ut en ersättning för att hjälpa er. Undersök Seat24 villkor för att se vad det står där.

Dina rättigheter vid flygningar utanför EU
Eftersom det gäller ett inrikesflyg i USA är det inte säkert att ni omfattas av EUs regler kring flygpassagerares rättigheter.

Ni behöver undersöka vilka regler som gäller vid inställda flyg i USA.

Kolla upp:

  • vad ni kan ha rätt till enligt flygbolagets avtalsvillkor,
  • om det finnas nationella lagar som avgör vad ni har rätt till och
  • om ni kan ha rätt till någon ersättning, utöver hotellnatten ni fått, baserat Montreal Konventionen.
Om det är en sammanhållen biljett
Är det däremot en sammanhållen biljett kan ni omfattas av EUs regler om flygpassagerares rättigheter.

För att ta reda på om det rör sig om en sammanhållen biljett kan ni undersöka om det är samma bokningsnummer/PNR-nummer på flygningarna. När man bokar hos en resebyrå får man ofta ett bokningsnummer på sin beställning. Det är inte samma som flygbolagets bokningsnummer/PNR-nummer.

Skulle er resa vara en sammanhållen biljett kan ni ha rätt till ett schablonbelopp i kompensation för tiden ni behövt vänta. Kompensation betalas ut för varje passagerare. Flygresans längd avgör storleken på kompensationen.

Med hjälp av vår tjänst Flygkalkylatorn kan du ta reda på vilken kompensation ni kan ha rätt till.

Till Flygkalkylatorn

Kommunal konsumentvägledning
Vill du ha hjälp med att undersöka om det rör sig om sammanhållna biljetter kan du kontakta din kommun för att se om de har möjlighet att hjälpa dig. Många kommuner erbjuder nämligen konsumentvägledning och de kan i vissa fall hjälpa till med att tolka avtal.

Sök din kommunala konsumentvägledning här

Vänligen

Isabell
Vägledare, Konsumentverket

Följdfråga

Hej,

Mitt flyg blev inställt och i samband med det var jag tvungen att ringa både flygbolaget, min bank och Kammarkollegiet för att lösa situationen. Dessa samtal har lett till en högre telefonfaktura än normalt.

Jag undrar om jag har rätt att begära ersättning för dessa kostnader, och i så fall hur jag går tillväga.

Vänliga hälsningar,

Sam

Sam

Svar från Konsumentverket

Hej Sam,

Jag ger vägledning utifrån att flyget som blev inställt skulle gått från ett land inom EU eller att du flög från ett land utanför EU in i EU med ett i EU registrerat flygbolag. Då gäller den lagstiftning vi vägleder utifrån. I annat fall behöver du se vilka regler som flygbolaget har eller som gäller i det land där flyget blev inställt.

Rätt till ersättning
Du kan ha rätt till ersättning för extra kostnader som du drabbas av på grund av att ett flyg blir inställt.

Som exempel på vad du kan få ersättning för brukar nämnas:
mat och dryck
missade och extra hotellnätter
transport till och från flygplatsen
förlorad arbetsinkomst.

Det är viktigt att du begränsar dina kostnader. Annars får du kanske bara ersättning för en del av dina kostnader. Du måste kunna bevisa vilka kostnader du haft.

Du kan argumentera för att detta är en merkostnad du ska ha ersättning för.

Börja med att ställa ett skriftligt krav till flygbolaget.

Dina rättigheter vid inställt flyg

Vänligen

Erika
Vägledare, Konsumentverket

Kommentera eller ställ en följdfråga

0 / 2000

När du kommenterar en fråga eller ställer en följdfråga i vårt frågeforum behöver Konsumentverket behandla dina personuppgifter. De uppgifter som vi behandlar om dig är:

  • Namn
  • E-postadress
  • IP-adress

Syftet med behandlingen

Syftet med behandlingen är att du som konsument ska kunna kommentera en befintlig fråga eller ställa en följdfråga till våra vägledare och få ett svar. Den rättsliga grunden för behandlingen är artikel 6. 1.e i dataskyddsförordningen, vilket innebär att behandlingen är nödvändig för att utföra en uppgift av allmänt intresse.

Så använder vi dina personuppgifter

Konsumentverket använder din e-postadress för att kunna meddela dig när vi har svarat på din kommentar eller följdfråga. Din IP-adress behöver vi för att kunna göra en teknisk felsökning och för att kunna svartlista användare som missbrukar frågeforumet. Ditt namn använder vi för att kunna ge dig ett personligt tilltal. Det är frivilligt att ange namn. Dina personuppgifter kan komma att delas med de personuppgiftsbiträden som Konsumentverket använder för att kunna utföra myndighetens uppdrag och fullgöra våra skyldigheter. I vissa fall kan dina personuppgifter lämnas vidare till någon av de fyra konsumentbyråerna.

Lagring och radering av personuppgifter

De personuppgifter du anger sparas hos oss i tre år och raderas därefter.

Allmänna handlingar

Konsumentverket är en statlig myndighet, vilket innebär att handlingar som skickas till oss blir allmänna handlingar som kan komma att lämnas ut enligt offentlighetsprincipen. Det kan i vissa fall även gälla dina personuppgifter.

Lämna inte känsliga personuppgifter

Tänk på att aldrig lämna känsliga personuppgifter om dig själv eller någon annan. Känsliga personuppgifter är sådana som avslöjar ras eller etniskt ursprung, politiska åsikter, religiös eller filosofisk övertygelse, medlemskap i fackförening samt personuppgifter som rör hälsa.

Dina rättigheter

Du har rätt att kontakta oss för att få information om vilka uppgifter vi hanterar om dig eller för att begära rättelse, överföring, radering eller begränsning av dina personuppgifter.

Läs mer om dina rättigheter på konsumentverket.se

Har du en fråga om något annat?

AI-assistenten är tillgänglig dygnet runt!

Chatta med vår AI-assistent

Öppna AI-chatten

Vi använder oss av artificiell intelligens för att ge dig som är konsument svar på frågor som handlar om köp av varor och tjänster. Du pratar inte med en riktig person.

Kontakta våra konsumentvägledare om du inte hittat svaret på just din fråga.

Kontakta konsumentvägledare