Övriga områden

Måste jag betala fakturan till Expresslån?

Fråga

Hej!

Jag har fyllt i en ansökan om lån hos Expresslån. Trots att jag fick avslag på låneansökan fick jag hem en faktura från Finance & Accounting Group på 379 kr. När jag fyllde i mina uppgifter såg jag inte att det skulle kosta pengar att skicka in en ansökan. Jag valde att betala fakturan i tron om att detta var en engångssumma, men nu har det kommit en till faktura. Jag gick in på hemsidan och då ser jag i deras villkor att de tar ut en ansökningsavgift samt att jag kommer att få totalt tre fakturor på 379 kr/mån.

Jag har inte varit med om tidigare att ett företag tar betalt för en låneansökan.

Måste jag betala fakturan?

Vanlig fråga till Konsumentverkets vägledning

Svar från Konsumentverket

Hej!

Vissa företag som lånar ut pengar tar ut en ansökningsavgift även om du inte blivit beviljad något lån. Om du har ansökt om lån hos företaget bör du därför kontrollera villkoren för att se vad du har godkänt.

När du beställer en tjänst, exempelvis ansöker om lån, behöver du följa villkoren som du har godkänt. I villkoren ska det tydligt framgå vad tjänsten innefattar och vad den kostar. Om du har godkänt villkoren i samband med ansökan kan du behöva betala ansökningsavgiften och månadskostnaden.

Även om informationen finns i villkoren behöver företaget tydligt ange priset på hemsidan så att du kan ta ett beslut innan du ansöker. Informationen på hemsidan måste innehålla pris för ansökningen och eventuell månadskostnad.

Möjlighet att bestrida fakturan
Enligt prisinformationslagen ska det tydligt framgå om tjänsten kostar pengar. Vid bedömning om priset framgått tydligt tas det hänsyn till typsnitt, färg och teckenstorlek. Om det framgått tydligt eller inte avgörs från fall till fall och vi kan inte göra den bedömningen.

Anser du att priset inte har varit tydligt har du möjlighet att bestrida (protestera mot) fakturan. När du bestrider en faktura behöver du kontakta företaget skriftligt och förklara varför du anser att fakturan är felaktig. Mejl funkar bra.

Det är viktigt att fortsätta att skriftligen bestrida om du får inkassokrav eller ett betalningsföreläggande från Kronofogden för att undvika en betalningsanmärkning. Företaget har möjlighet att driva ärendet rättsligt om de anser att kravet är riktigt.

Läs mer om att bestrida en felaktig faktura

Kommunal konsumentvägledning
Ett tips är att kontakta din kommun för att se om de har möjlighet att hjälpa dig. Många kommuner erbjuder nämligen konsumentvägledning och de kan i vissa fall tolka avtal och hjälpa till i kontakten med företag.

Sök din kommunala konsumentvägledning här

Anmäl till Konsumentverket
Om du upplever att prisinformationen är otydlig eller att avtalsvillkoren är oskäliga kan du göra en anmälan till oss på Konsumentverket. Din anmälan innebär inte att vi hjälper dig personligen i just ditt ärende. Däremot kan din anmälan hjälpa andra konsumenter i framtiden eftersom Konsumentverket uppmärksammas på aktuella konsumentproblem.

Du kan göra en anmälan till Konsumentverket här

Vänligen

Isabell
Vägledare, Konsumentverket

Följdfråga

Varför dom skicka till mig faktura dom är idioter eller bedrägeri faktura är 379,kr. Email är support@-lan.com jag kan inte kontakta dom det stor inget mobilnummer

Faruk

Svar från Konsumentverket

Hej Faruk,

Om du inte haft någonting med dem att göra alls eller om det inte framgått att tjänsten kostat har du möjlighet att bestrida (protestera mot) fakturan. När du bestrider en faktura behöver du kontakta företaget skriftligt och förklara varför du anser att fakturan är felaktig. Mejl funkar bra. Ringa är ofta ingen idé då du inte kan bevisa när du ringt och vad som sagts. Går inte mejlen fram kan du ta en skärmdump på felmeddelandet så att du kan visa att du gjort vad du kan för att komma i kontakt med dem.

Det är viktigt att fortsätta att skriftligen bestrida om du får inkassokrav eller ett betalningsföreläggande från Kronofogden för att undvika en betalningsanmärkning. Företaget har möjlighet att driva ärendet rättsligt om de anser att kravet är riktigt.

Läs mer om att bestrida en felaktig faktura

 Vänligen

Erika
Vägledare, Konsumentverket

Följdfråga

Hej har även jag fått fakturor från expresslån som jag inte blev beviljad och nu kommer det fakturor flera stycken fast jag inte blev beviljad lån hos dom kan inte betala något för något jag inte har vore tacksam för eran hjälp angående detta MVH Carina

Carina

Svar från Konsumentverket

Hej Carina,

Tack för din fråga!

Svaret på din fråga hittar du i inlägget längst upp i denna tråd. Vi kan inte tillägga något ytterligare.

Om du har en ny fråga som inte besvaras i den tråden är du välkommen att kontakta oss på nytt. Tänk dock på att vi aldrig kommer kunna göra en bedömning av ditt enskilda fall utan vi kan enbart lämna generell information.

Måste jag betala fakturan till Expresslån?


Kontakta din kommunala budget- och skuldrådgivning
Tipsar även om budget- och skuldrådgivningen om du behöver mer rådgivning kring din ekonomi. Dit kan du vända dig för att få hjälp med att:

  • planera din ekonomi och göra en budget
  • hantera och prioritera dina skulder
  • kontakta dem du är skyldig pengar
  • få stöd före, under och efter en skuldsanering
Rådgivningen är kostnadsfri och budget- och skuldrådgivaren har tystnadsplikt.

Sök din kommunala budget- och skuldrådgivning här


Vänligen

Viktoria
Vägledare, Konsumentverket

Följdfråga

Hej! Jag ser att andra här har har skrivit samma saker. Jag har också betalt 379 kr för en ansökan till expresslån som inte blev beviljad. Efter det kom det flera fakturor på 379 kr styck. Jag känner mig väldigt lurad och det borde framgå tydligare deras avgift. På fakturan står det Finance och accounting Group. Måste jag betala dessa och hur kan man hjälpa andra till att inte låna av dessa då det finns flera som har gratis låneansökan ?

Gunilla

Svar från Konsumentverket

Hej Gunilla!

Som min kollega har skrivit ovan så kan man göra en anmälan till Konsumentverket om man vill att andra konsumenter ska uppmärksamma företagets tillvägagångssätt.

Se även svar ovan på hur du kan göra kring betalningen.

Vänligen

Emma
Vägledare, Konsumentverket

Följdfråga

Oxå blivit utsatt för samma sak. Har betalat 379 en gång. Nu kom fyra räkningar. 632.71 kr ggr 4

Anette

Följdfråga

Jag har också sök men inte fått någon faktura förens idag 3 månader senare får jag 4 fakturor, 2 vanliga och 2 inkassokrav på dessa fakturor? Alla 4 ska betalas nu i maj, men sks jag verkligen få inkasso när jag inte ens har fått fakturan innan? Och vad ska jag betala?

Malin

Svar från Konsumentverket

Hej Malin,

Tack för din fråga!

Har du ingått ett avtal med Expresslån och fått information om att deras tjänst kostar pengar är du skyldig att betala i tid - oavsett om du fått den ursprungliga fakturan eller inte. Vet du med dig att du har en skuld till ett företag och du inte får någon faktura bör du kontakta företaget, gärna skriftligen, för att be om instruktioner så att du kan betala i tid. Betalar du inte i tid riskerar du att även att få betala ränta och andra avgifter.

Läs mer om regler för fakturor och påminnelser.

Jag rekommenderar att du läser igenom informationen i tidigare inlägg i denna tråd för att veta hur du ska hantera kraven om betalning.

Kontakta din kommunala budget- och skuldrådgivning
Om du behöver mer rådgivning kring din ekonomi kan du kontakta budget- och skuldrådgivningen i din kommun. Dit kan du vända dig för att få hjälp med att:

  • planera din ekonomi och göra en budget
  • hantera och prioritera dina skulder
  • kontakta dem du är skyldig pengar
  • få stöd före, under och efter en skuldsanering
Rådgivningen är kostnadsfri och budget- och skuldrådgivaren har tystnadsplikt.

Sök din kommunala budget- och skuldrådgivning här


Vänligen

Viktoria
Vägledare, Konsumentverket

Följdfråga

11. Förtidsinlösen och ångerrätt
Låntagaren har rätt att återbetala hela krediten i förtid hos de olika kreditinstituten som erbjuds på vår webbplats. Vid förtida återbetalning är låntagaren skyldig att återbetala hela krediten inklusive kreditavgift. Finance & Service Group 969789-6737 tillämpar Svensk ångerrätt på 14 dagar i enlighet med distansavtalslagen. Det innebär att om du ångrar din ansökan/lån kan du meddela oss via mail inom 14 dagar. Du betalar då ingen avgift för den beställda tjänsten hos oss.

När ni fått fakturan kopiera ovanstående och skicka till deras mail som står på fakturan
Skriv namn och personnummer samt att ni vill använda ångerrätten. Då behöver ni inte betala något.

Matilda

Följdfråga

Enligt deras hemsida, så ingår man i ett så kallat ekonomiska konsultation när man söker lån hos dom som kostar 379kr/mån. Som löper på 2 månader. Men när du söker lån hos dom så står det inte tydligt. Dessutom till dom som har fått fakturor för mer än 2 mån så ska detta anmälas.

Adrian

Svar från Konsumentverket

Hej Adrian,

Om du anser att det inte är tydligt att det kostar pengar kan du göra en anmälan till Konsumentverket.

Anmälan till Konsumentverket

Vänligen

Erika
Vägledare, Konsumentverket

Kommentera eller ställ en följdfråga

0 / 2000

När du kommenterar en fråga eller ställer en följdfråga i vårt frågeforum behöver Konsumentverket behandla dina personuppgifter. De uppgifter som vi behandlar om dig är:

  • Namn
  • E-postadress
  • IP-adress

Syftet med behandlingen

Syftet med behandlingen är att du som konsument ska kunna kommentera en befintlig fråga eller ställa en följdfråga till våra vägledare och få ett svar. Den rättsliga grunden för behandlingen är artikel 6. 1.e i dataskyddsförordningen, vilket innebär att behandlingen är nödvändig för att utföra en uppgift av allmänt intresse.

Så använder vi dina personuppgifter

Konsumentverket använder din e-postadress för att kunna meddela dig när vi har svarat på din kommentar eller följdfråga. Din IP-adress behöver vi för att kunna göra en teknisk felsökning och för att kunna svartlista användare som missbrukar frågeforumet. Ditt namn använder vi för att kunna ge dig ett personligt tilltal. Det är frivilligt att ange namn. Dina personuppgifter kan komma att delas med de personuppgiftsbiträden som Konsumentverket använder för att kunna utföra myndighetens uppdrag och fullgöra våra skyldigheter. I vissa fall kan dina personuppgifter lämnas vidare till någon av de fyra konsumentbyråerna.

Lagring och radering av personuppgifter

De personuppgifter du anger sparas hos oss i tre år och raderas därefter.

Allmänna handlingar

Konsumentverket är en statlig myndighet, vilket innebär att handlingar som skickas till oss blir allmänna handlingar som kan komma att lämnas ut enligt offentlighetsprincipen. Det kan i vissa fall även gälla dina personuppgifter.

Lämna inte känsliga personuppgifter

Tänk på att aldrig lämna känsliga personuppgifter om dig själv eller någon annan. Känsliga personuppgifter är sådana som avslöjar ras eller etniskt ursprung, politiska åsikter, religiös eller filosofisk övertygelse, medlemskap i fackförening samt personuppgifter som rör hälsa.

Dina rättigheter

Du har rätt att kontakta oss för att få information om vilka uppgifter vi hanterar om dig eller för att begära rättelse, överföring, radering eller begränsning av dina personuppgifter.

Läs mer om dina rättigheter på konsumentverket.se

Har du en fråga om något annat?

AI-assistenten är tillgänglig dygnet runt!

Chatta med vår AI-assistent

Öppna AI-chatten

Vi använder oss av artificiell intelligens för att ge dig som är konsument svar på frågor som handlar om köp av varor och tjänster. Du pratar inte med en riktig person.

Kontakta våra konsumentvägledare om du inte hittat svaret på just din fråga.

Kontakta konsumentvägledare