Resor
Inget rum efter bokning hos Booking. Vad är mina rättigheter?
Svar från Konsumentverket
Hej Olof,
Tack för din fråga!
När du bokar resa via en bokningsplattform, exempelvis Booking har dessa bokningsplattformar generellt ett begränsat ansvar gällande boendetjänsten. Det brukar istället vara boendet som är ansvarig vid eventuella fel.
Du behöver därför undersöka i villkoren för din bokning för att se vem du kan rikta dina krav mot.
Du behöver:
- undersöka vem som är avtalsmotpart enligt avtalsvillkoren,
- undersöka vilket ansvar Booking har enligt avtalsvillkoren
- om Booking har begränsat sitt ansvar och det enligt villkoren är boendet som är ansvarig för själva boendetjänsten
Om du och boendet inte kommer överens:
1. Om boendet finns i Sverige
Om det är boendet som är din avtalsmotpart och det finns i Sverige kan du göra en anmälan till Allmänna reklamationsnämnden (ARN) för att få ditt ärende prövat. Tänk på att först skicka klagomål till hotellet innan du anmäler till ARN.
ARN har en värdegräns för resor på 1000 kronor. Det betyder att de inte prövar tvister som handlar om mindre än 1000 kronor.
2. Om boendet finns inom EU (och Norge, Island och Storbritannien)
Om det är boendet som är din avtalsmotpart och det finns inom EU (och Norge, Island och Storbritannien) kan du vända dig till våra kollegor på Konsument Europa som är en del av ECC-nätverket. De kan ge rådgivning och i vissa fall medla i ärenden (under förutsättning att det finns tillräckligt med underlag). Medlingen bygger på frivillighet.
Läs mer om hur du kontaktar Konsument Europa
3. Om boendet finns utanför EU
Om det är boendet som är din avtalsmotpart och det finns i ett annat land är det sannolikt lagen i det land där boendet finns som gäller. Då behöver domstol i det landet pröva tvisten om du och boendet inte kommer överens.
Kommunal konsumentvägledning
Ett tips är att kontakta din kommun för att se om de har möjlighet att hjälpa dig. Många kommuner erbjuder nämligen konsumentvägledning och de kan i vissa fall tolka avtal, hjälpa till i kontakten med företag och att göra en anmälan till Allmänna reklamationsnämnden (ARN) om det skulle behövas.
Sök din kommunala konsumentvägledning här
Vänligen
Hanna
Vägledare, Konsumentverket
Följdfråga
Hej!
Jag vill ha hjälp med att gå vidare med ett ärende från en vistelse vi som familj hade 14-17/7-2025.
Vi har mejlat vårt missnöje till hotellet och fått svar av dem som vi inte är nöjda med.
Jag skulle vilja skicka det jag skrev till dem och deras svar samt bilder så att ni kan förstå vad det handlar om.
Här kan jag endast skriva med 2000 tecken vilket inte kommer att få plats då jag nu redan ligger på 415 tecken.
Kan jag få mejla någon annanstans?
Vänliga hälsningar,
Estefania Rojas
Estefania
Svar från Konsumentverket
Hej Estefania,
Vilken tråkig situation.
Vårt uppdrag är att ge oberoende vägledning. Därför ger vi generell information. Vi bedömer inte vad som är rätt eller fel i ditt fall och tolkar inte avtal eller hjälper till mer praktiskt. Därför har vi en begränsning i vad som går att skicka till oss.
Mina tips
1. Kommunal konsumentvägledning
Ett tips är att kontakta din kommun för att se om de har möjlighet att hjälpa dig. Många kommuner erbjuder nämligen konsumentvägledning och de kan i vissa fall tolka avtal, hjälpa till i kontakten med företag och att göra en anmälan till Allmänna reklamationsnämnden (ARN) om det skulle behövas.
Sök kommunal konsumentvägledning
2. Konsument Europa
Om du har problem med ett företag som är registrerat i i EU, Norge, Island och Storbritannien kan du vända dig till mina kollegor på Konsument Europa. De kan ge rådgivning och i vissa fall medla i ärenden (under förutsättning att det finns tillräckligt med underlag). Medlingen bygger på frivillighet.
Mer om hur du kontaktar Konsument Europa
3. Allmänna reklamationsnämnden (ARN)
Du kan göra en anmälan till myndigheten Allmänna reklamationsnämnden om du inte kommer överens med företaget. ARN ger en rekommendation hur tvisten mellan er ska lösas.
Det kostar 150 kronor att göra en anmälan till ARN. Du som gör anmälan betalar avgiften. Du kan ställa krav på att företaget ersätter dig för den kostnaden.
Vänligen
Erika
Vägledare, Konsumentverket
Innehållet är framtaget i samarbete med Konsument Europa, som är en del av ECC-nätverket och Konsumentverket. Konsument Europa medfinansieras av Europeiska unionen.
Innehållet på denna sida kan inte anses återspegla åsikter av Europeiska kommissionen och/eller Europeiska innovationsrådet och genomförandeorganet för små och medelstora företag (EISMEA) eller något annat organ i Europeiska unionen. Europeiska kommissionen och EISMEA frånsäger sig ansvar för eventuell användning av innehållet och dess information.
Sök bland frågor och svar
Har du en fråga om något annat?
AI-assistenten är tillgänglig dygnet runt!
Chatta med vår AI-assistent
Kontakta våra konsumentvägledare om du inte hittat svaret på just din fråga.
Kontakta konsumentvägledare
Fråga
Hej. Vill ha hjälp med att få ersättning av Booking då rummet som jag bokat inte levererades.
Jag gjorde allt för att få tag i värden utan att lyckas, via telefon, mejl och sms… jag fanns vid boendet på avtalad tid utan att få kontakt. Jag ringde kundtjänst men bara telefonsvarare.
Va tvungen boka nytt rum.
Har inte fått hjälp efteråt av Booking. Hur kan ni hjälpa mig?
Olof