Reklamation och garanti

Företaget säger att varan jag köpt är slut. Vad gäller?

Fråga

Jag beställde en vara på internet. Nu har jag fått ett meddelade från företaget där de meddelar att de avbrutit min order för att varan tagit slut. Får de göra så här? Kan jag kräva att få det jag köpt?

Vanlig fråga till Konsumentverkets vägledning

Svar från Konsumentverket

Hej,

Om du fått en bekräftelse på köpet kan du hävda din rätt att få köpa varan. Huvudregeln är nämligen att avtal ska hållas. En bekräftelse innebär att företaget meddelat dig vad du beställt, till vilket pris och att de kommer skicka beställningen eller liknande.

Ett meddelande från företaget som enbart säger att de tagit emot beställningen innebär inte att det finns ett avtal. Att du betalat betyder inte heller automatiskt att det finns ett avtal.

Om du anser att det finns ett avtal så mejla företaget och framför dina krav.

Täckningsköp
Finns det ett avtal mellan er men företaget trots det inte kan leverera varan kan du istället göra ett täckningsköp. Det innebär att du köper en likvärdig produkt hos ett annat företag och begär ersättning för eventuell mellanskillnad. Du ska då göra köpet med omsorg och till exempel inte välja det dyraste alternativet.

Kommunal konsumentvägledning
Ett tips är att kontakta din kommun för att se om de har möjlighet att hjälpa dig. Många kommuner erbjuder nämligen konsumentvägledning och de kan i vissa fall tolka avtal, hjälpa till i kontakten med företag och att göra en anmälan till Allmänna reklamationsnämnden (ARN) om det skulle behövas.

Sök din kommunala konsumentvägledning här

Allmänna reklamationsnämnden (ARN)
ARN prövar tvister och ger en rekommendation hur tvisten mellan er ska lösas.

För att ARN ska kunna pröva tvisten krävs det att företaget har sagt nej till dina krav, eller inte gett dig något svar inom skälig tid. Tvisten måste även överstiga ARNs värdegränser.

Läs mer och gör en anmälan på ARN:s webbplats

Vänligen

Vägledare
Konsumentverket

Följdfråga

Jag köpte något på lördag. De sa att det hade tagit slut och att de kunde inte skicka föremålet. Nu på onsdag säljs det för högre pris. Vad gäller?

Robert

Svar från Konsumentverket

Hej Robert,

Tack för din fråga!

Om företaget har hävt köpet på grund av att varan tagit slut kan du ha rätt att göra ett täckningsköp. Det innebär att du köper en likvärdig vara antingen hos företaget själva eller hos ett annat företag och begär ersättning för eventuell mellanskillnad. Du behöver göra köpet med omsorg och till exempel inte välja det dyraste alternativet.

Eftersom företaget har fått in varan igen kan du meddela dem att du önskar göra ett täckningsköp hos dem - det vill säga att de ska skicka varan till dig och att du ska betala samma pris som när du beställde första gången.

Tänk på att kontakta företaget skriftligen, gärna via mejl.

Kommunal konsumentvägledning
Ett tips är att kontakta din kommun för att se om de har möjlighet att hjälpa dig. Många kommuner erbjuder nämligen konsumentvägledning och de kan i vissa fall tolka avtal, hjälpa till i kontakten med företag och att göra en anmälan till Allmänna reklamationsnämnden (ARN) om det skulle behövas.

Sök din kommunala konsumentvägledning här

Vänligen

Vägledare
Konsumentverket

Följdfråga

Hej!

Min beställning jag gjort försvann under transporten till mig. Jag kontaktade företaget jag gjort beställningen hos men då var några av produkterna slut och jag blev då återbetald för de istället. Har jag fortfarande rätt att göra ett täckningsköp i och med att det inte var företaget som bröt mot avtalet och avbröt min beställning? Det var transportfirman som tappade bort paketet.

Felix

Svar från Konsumentverket

Hej Felix,

Företaget du handlat av är ansvariga för varan tills den når dig, även om transportföretaget tappar bort den.

Därför kan du argumentera för att du har rätt att göra ett täckningsköp om de inte kan se till att varan du beställt blir levererad till dig.

Vänligen

Erika
Konsumentverket

Följdfråga

Om ett företag i Sverige avbokar en vara pga varan är slutsåld i utomlands och avskriver fakturan. Varan kom ändå efter en vecka, måste jag ändå betala fast företaget har avbokat och ingen faktura finns?

Gustav

Svar från Konsumentverket

Hej Gustav,

Tack för din fråga!

Det framgår inte i konsumentlagstiftningen vad du har för skyldigheter när du fått en paket trots att det inte finns ett avtal mellan dig och företaget.

Man får då titta i annan lagstiftning. Det är lagstiftning vi inte vägleder utifrån så därför kommer vårt svara bli ganska kortfattat.

Skulle företaget höra av sig till dig och be att få tillbaka paketet är du skyldig att göra det möjligt för företaget att hämta det. Företaget kan även be dig skicka tillbaka paketet men då behöver de se till att det kan ske utan kostnad för dig.
Vi kan inte svara på hur länge du behöver behålla paketet i väntan på kontakt från företaget.

Om du önskar bli av med paketet kan du kontakta företaget för att höra hur de vill lösa situationen.

Vänligen

Vägledare
Konsumentverket

Följdfråga

Hej!
Jag beställde två stycken snowboards på rea för någon vecka sedan. Jag fick ett bekräftelsemejl direkt på ordern och några dagar senare skriver dom att hela ordern (dvs båda varorna) nu är på väg till mig och var de kommer levereras.
Dagen efter skickar de dock ett mejl där de säger att denna ena snowboarden är slut hos deras leverantör och att dom därför inte kommer leverera den.
Jag kontaktar dem och hänvisar till att, i och med att dom har skickat en leveransbekräftelse för hela ordern har vi ett bindande avtal och att dom därför är skyldiga att leverera båda produkterna eller annan likvärdig produkt, för den snowboarden som är slut.
De hänvisar mig då till deras köpvillkor där denna skrivelse finns:

”Outnorth reserverar sig för eventuella fel i produkt- och prisinformation samt för slutförsäljning och felaktiga lagervärden.

Vid eventuella felaktigheter förbehåller sig Outnorth rätten att korrigera detta i efterhand och att annullera felaktiga ordrar.”

Jag tolkar detta fortfarande som att jag borde ha rätt till en annan produkt eller täckningsköp, eftersom att vi har ett bindande avtal (pga deras leveransbekräftelse) och inte ”bara” en order.

Vad gäller? Och hur kan jag gå vidare?

Emma

Svar från Konsumentverket

Hej Emma,

Köpvillkor ska inte ge dig sämre rättigheter än lagen. Om företaget har hävt köpet på grund av att varan tagit slut kan du ha rätt att kräva en likvärdig produkt eller få göra ett täckningsköp.

Vänligen

Vägledare
Konsumentverket

Följdfråga

Jag fick mail om att en eller flera varor från min order är slut i lager och annullerats. Mailet angav inte vilka. Några timmar senare för jag ett SMS att mitt paket finns att hämta ut. Jag hade alltså aldrig möjlighet att tex avbryta hela ordern istället utan de hade redan skickat den när de meddelade detta. Får man göra såhär? De har samma vara i andra färger på hemsidan, kan jag kräva det som ett täckningsköp?

Julia

Svar från Konsumentverket

Hej Julia,

Tack för din fråga!

Det finns inga regler som säger att företaget inte kan skicka leveransen trots att en eller flera varor har annullerats. Däremot kan du, precis som du skriver, göra ett täckningsköp. Det kan du göra antingen hos samma företag eller hos ett annat.

Om varan finns i en annan färg hos företaget kan du kontakta dem och beställa, och sedan begära eventuell mellanskillnad i ersättning. 

Vänligen

Vägledare
Konsumentverket

Kommentera eller ställ en följdfråga

0 / 2000

När du kommenterar en fråga eller ställer en följdfråga i vårt frågeforum behöver Konsumentverket behandla dina personuppgifter. De uppgifter som vi behandlar om dig är:

  • Namn
  • E-postadress
  • IP-adress

Syftet med behandlingen

Syftet med behandlingen är att du som konsument ska kunna kommentera en befintlig fråga eller ställa en följdfråga till våra vägledare och få ett svar. Den rättsliga grunden för behandlingen är artikel 6. 1.e i dataskyddsförordningen, vilket innebär att behandlingen är nödvändig för att utföra en uppgift av allmänt intresse.

Så använder vi dina personuppgifter

Konsumentverket använder din e-postadress för att kunna meddela dig när vi har svarat på din kommentar eller följdfråga. Din IP-adress behöver vi för att kunna göra en teknisk felsökning och för att kunna svartlista användare som missbrukar frågeforumet. Ditt namn använder vi för att kunna ge dig ett personligt tilltal. Det är frivilligt att ange namn. Dina personuppgifter kan komma att delas med de personuppgiftsbiträden som Konsumentverket använder för att kunna utföra myndighetens uppdrag och fullgöra våra skyldigheter. I vissa fall kan dina personuppgifter lämnas vidare till någon av de fyra konsumentbyråerna.

Lagring och radering av personuppgifter

De personuppgifter du anger sparas hos oss i tre år och raderas därefter.

Allmänna handlingar

Konsumentverket är en statlig myndighet, vilket innebär att handlingar som skickas till oss blir allmänna handlingar som kan komma att lämnas ut enligt offentlighetsprincipen. Det kan i vissa fall även gälla dina personuppgifter.

Lämna inte känsliga personuppgifter

Tänk på att aldrig lämna känsliga personuppgifter om dig själv eller någon annan. Känsliga personuppgifter är sådana som avslöjar ras eller etniskt ursprung, politiska åsikter, religiös eller filosofisk övertygelse, medlemskap i fackförening samt personuppgifter som rör hälsa.

Dina rättigheter

Du har rätt att kontakta oss för att få information om vilka uppgifter vi hanterar om dig eller för att begära rättelse, överföring, radering eller begränsning av dina personuppgifter.

Läs mer om dina rättigheter på konsumentverket.se

Har du en fråga om något annat?

AI-assistenten är tillgänglig dygnet runt!

Chatta med vår AI-assistent

Öppna AI-chatten

Vi använder oss av artificiell intelligens för att ge dig som är konsument svar på frågor som handlar om köp av varor och tjänster. Du pratar inte med en riktig person.

Kontakta våra konsumentvägledare om du inte hittat svaret på just din fråga.

Kontakta konsumentvägledare