Abonnemang och prenumerationer
Kan cv-tjänster binda mig på ett abonnemang när det ser ut som en engångskostnad?
Svar från Konsumentverket
Hej!
När du köper en tjänst ska det tydligt framgå om det är ett abonnemang eller inte. Om företaget inte kan visa att det står i deras villkor att du binder dig till ett abonnemang kan de inte heller kräva någon betalning. Om det däremot framgår tydligt i villkoren att det är ett abonnemang, och du som konsument har fått ta del av villkoren, kan du vara betalningsskyldig till dess att du har sagt upp tjänsten.
Här kan du läsa mer om abonnemangsfällor
Bestrida felaktig betalning
Om du anser att du inte är skyldig att betala för ett abonnemang har du möjlighet att bestrida kravet. Att bestrida betyder att du kontaktar företaget och ställer kravet att företaget betalar tillbaka pengar som redan har dragits. Har du delvis använt tjänsten kan behöva betala företaget för den del du nyttjat.
Jag kommer inte kunna svara på om du har rätt att bestrida eller inte eftersom vi ger oberoende vägledning.
Bestrid alltid skriftligen, till exempel via mejl, och spara en kopia.
Du kan läsa mer om hur du bestrider en felaktig betalning här
Om du och företaget inte kommer överens
De flesta kommuner erbjuder konsumentvägledning, dit du kan vända dig för information och stöd. de kan till exempel ha möjlighet att hjälpa dig kika på avtalet.
Sök din kommunala konsumentvägledning här
Anmäl till Konsumentverket
Om du anser att ett företag har oskäliga avtalsvillkor eller vilseledande marknadsföring kan du anmäla det till Konsumentverket. En anmälan till Konsumentverket kan läggas till grund för framtida tillsynsarbete, men det kommer inte resultera i en prövning i ditt enskilda ärende.
Du kan göra en anmälan till Konsumentverket här
Vänligen
Emma
Konsumentverket
Följdfråga
Hej! Jag har tidigare skickat mejl om ett företag som lurat mig vän och många andra (cvmaker) skulle gärna vilja att ni tittar på det, då dom har lurat många.
Evelina
Svar från Konsumentverket
Hej Evelina,
Tack för att du kontaktar oss.
Vi på Konsumentverket arbetar för att trygga den svenska konsumentmarknaden på olika sätt, bland annat genom tillsyn. Vi har ingen möjlighet att tvinga ett företag sluta med sin verksamhet, men vårt tillsynsarbete kan leda till att företag exempelvis får betala vite om de bryter mot de lagar och regler som finns.
Om du vill läsa mer om Konsumentverkets verksamhet och vad vi kan göra finns mer information på vår webbplats:
Vår verksamhet | Konsumentverket
Vänligen
Cecilia
Konsumentverket
Följdfråga
Cvmaker har lurat mig på många tusen lappar sedan många år tillbaka
Jag har sagt upp men ändå de har tagit pengar från min konto
Fick massor med faktura från de och betaltv
Nu har de skickat uppsägningsavgiftv
Jag har blivit helt galen på de
Jag vet inte hur jag kommer undan
MVH
Sanna
Sanna
Svar från Konsumentverket
Hej Sanna,
Tack för att du kontaktar oss.
Eftersom du har problem med ett företag som är registrerat i Nederländerna kan du vända dig till mina kollegor på Konsument Europa. De kan kika nämnare på det som hänt och ge råd. I vissa fall kan de även medla i ärenden.
Mer om hur du kontaktar Konsument Europa
Vänligen
Cecilia
Konsumentverket
Följdfråga
Hej, jag fixade mitt CV på cvmaker.se och där stod 19 kr, och de har dragit 329 kr från mitt kort, och nu har de skickat en faktura att jag ska betala 329 kr igen. Jag är så förbannad på att de har inget jobb och håller på att söka runt fast de lurar mig. Hjälp mig snälla.
Aryan
Svar från Konsumentverket
Hej Aryan,
Tack för din fråga!
Bestrida felaktig betalning
Om du anser att du inte är skyldig att betala fakturan har du möjlighet att bestrida kravet. Att bestrida betyder att du kontaktar CVneed och meddelar att du inte tänker betala och varför. Du kan samtidigt ställa krav på att företaget betalar tillbaka pengar som redan har dragits. Har du delvis använt tjänsten kan behöva betala företaget för den del du nyttjat.
Jag kommer inte kunna svara på om du har rätt att bestrida eller inte eftersom vi ger oberoende vägledning.
Bestrid alltid skriftligen, till exempel via mejl, och spara en kopia.
Du kan läsa mer om hur du bestrider en felaktig betalning här
Vänligen
Hanna
Konsumentverket
Följdfråga
Hej, Konsumentverket!
Det är så att jag betalade 19 kr för skriva cv på cvmaker.se och nu skickar det faktura och vill att jag ska betala 329kr
Kasem
Svar från Konsumentverket
Hej Kasem,
Som mina kollegor skrivit tidigare så måste det tydligt framgå om du tackar ja till ett är abonnemang. Om företaget inte kan visa att det står i deras villkor att du binder dig till ett abonnemang kan de inte heller kräva någon betalning. Då kan du bestrida fakturan. Om det däremot framgår tydligt i villkoren att det är ett abonnemang, och du som konsument har fått ta del av villkoren, kan du vara betalningsskyldig till dess att du har sagt upp tjänsten.
Mer om att bestrida en felaktig faktura
Vänligen
Erika
Konsumentverket
Följdfråga
Hej!
Jag har fått en faktura av Cveed som jag inte har en aning om och fakturan var på ca 1200 kr för en månad sen då jag kontaktade kommunen och berättade om detta och de sa att jag skulle kontakta företaget. Så jag gjorde det men dem svarade inte alls och nu efter en månad så skickar dem fakturan igen på 1600 kr. Jag undrar hur jag ska lösa detta.
Jag har varigt inne och kollat på deras hemsida för cv ja, men jag har inte köpt något dessutom så stod det ingenting om betalning på deras hemsida jag var inne på då.
Hala
Hala
Svar från Konsumentverket
Hej Hala,
Tack för din fråga!
När du köper en tjänst ska det tydligt framgå om det är ett abonnemang eller inte. Det ska också tydligt framgå om det kostar pengar att använda deras tjänst/abonnemang.
Om du inte fått tydlig information om abonnemang eller pris kan du bestrida (protestera mot) fakturan du fått.
Bestrida felaktig faktura
När du får en faktura som du anser är felaktig bör du skriftligen bestrida (protestera mot) fakturan. Skriv varför du anser att fakturan är felaktig och att du inte kommer betala den. Mejl fungerar bra.
Det är viktigt att du fortsätter bestrida om du får inkassokrav eller krav från Kronofogden. Om du bestrider i alla led kan du inte få betalningsanmärkning.
Mer om att bestrida en felaktig faktura
Vänligen
Vägledare
Konsumentverket
Följdfråga
Hej,
Jag skapade ett konto hos CVKungen i Mars 2024 och avslutade sedan abonnemanget i April 2024. Efter lite lurkande bland mina bankdragningar så hittade jag att de har dragit i Juni 2024, Augusti 2025, September 2025 samt två gånger i Oktober 2025, sammanlagt 1360. Detta efter att jag varit i kontakt med dem i början av Oktober då de hävdade att de avslutade mitt abonnemang, vilket i sig är konstigt då jag redan gjort det och enligt kontot på hemsidan inte hade en pågående prenumeration.
Ursäkta för lång förklaring, men detta kan väl inte vara lagligt? Kan de fortsätta att dra pengar från mig efter att jag avslutat, inte bara en men TVÅ gånger? Jag har skrivit till dem och även skickat skärmdumpar på allting, finns det något mer jag kan göra för att få tillbaka mina pengar?
Ellie
Svar från Konsumentverket
Hej Ellie,
Om du säger upp tjänsten och har rätt att göra det, det vill säga inte har en bindningstid kvar som du blivit informerad om vid skapandet av kontot, har inte företaget rätt att dra pengar efter det.
Om de felaktigt dragit pengar kan du kräva tillbaka pengarna.
Konsument Europa
Eftersom du har problem med ett företag som är registrerat i Nederländerna kan du vända dig till mina kollegor på Konsument Europa. De kan ge rådgivning och i vissa fall medla i ärenden (under förutsättning att det finns tillräckligt med underlag). Medlingen bygger på frivillighet.
Mer om hur du kontaktar Konsument Europa
Vänligen
Vägledare
Konsumentverket
Innehållet är framtaget i samarbete med Konsument Europa, som är en del av ECC-nätverket och Konsumentverket. Konsument Europa medfinansieras av Europeiska unionen.
Innehållet på denna sida kan inte anses återspegla åsikter av Europeiska kommissionen och/eller Europeiska innovationsrådet och genomförandeorganet för små och medelstora företag (EISMEA) eller något annat organ i Europeiska unionen. Europeiska kommissionen och EISMEA frånsäger sig ansvar för eventuell användning av innehållet och dess information.
Sök bland frågor och svar
Har du en fråga om något annat?
AI-assistenten är tillgänglig dygnet runt!
Chatta med vår AI-assistent
Kontakta våra konsumentvägledare om du inte hittat svaret på just din fråga.
Kontakta konsumentvägledare
Fråga
Hej!
Jag var inne på en webbplats där man kan få hjälp med att göra ett CV. På deras sida stod det 19 kr och vid sidan av det stod det 329 kr överstrucket. Jag använde bara tjänsten en gång och var beredd att betala 19 kr, men nu ser jag att de drar 329 kr i månaden och att det är någon form av abonnemang. Måste det inte framgå att det är ett abonnemang?
Vanlig fråga till Konsumentverkets vägledning