Reklamation och garanti
Vem ska jag klaga till när maten jag beställt var kall?
Svar från Konsumentverket
Hej,
Det är företaget som du ingått avtal med som du ska klaga till om du är missnöjd.
När du beställer hem mat är det oftast företaget som levererar maten som du ingår avtal med. Inte restaurangen som lagat maten.
I villkoren du godkänt när du beställde maten ska det stå vem som är din avtalspart. Börja därför med att läsa där för att ta reda på vad som gäller.
I vår artikel kan du läsa mer om dina rättigheter när du köper hem mat från restaurang.
Vänligen
Cecilia
Vägledare, Konsumentverket
Följdfråga
Köpte thaimat med anka. När jag kom hem var ankan så seg att den inte gick att äta. Kocken/kockarna måste ju veta med sig att maten eftersteker/kokar på vägen hem från restaurangen och därför inte steka den klart där?
Linda
Svar från Konsumentverket
Hej Linda,
Tack för din fråga!
Om maten inte är som man kan förvänta sig, till exempel seg, kan man reklamera till den som man slöt avtalet med.
Läs mer i vår artikel om att köpa hem mat.
Vänligen
Adam
Vägledare, Konsumentverket
Följdfråga
Beställde mat och de fick fel på bilen. Maten låg i bilen i en timme innan den levereras maten är då kall och glassen smält. Jag ber då pm återbetalning så jag kan beställa ny mat. De erbjuder tillbaka halva beloppet i krediter i deras bolag. Vilket jag inte godkänner utan jag vill ha hela beloppet givetvis. Har nu redan även beställt ny mat så har betalat dubbelt för den mat jag beställt. De vägrar fortfarande att ge alla pengar tillbaka utan påstår att systemet bara kan kompensera med denna summa vilket för mig låter helt orimligt. Jag har inte godkänt denna kompensation och har inte fått några pengar tillbaka alls för den beställning som jag fick slänga. Är det rimligt att de får göra så här?
Annica
Svar från Konsumentverket
Hej Annica,
Tack för din fråga!
Nej, du behöver inte acceptera att få halva beloppet i krediter utan du kan ställa krav på att få återbetalning på hela beloppet.
Du kan även ha möjlighet att kräva skadestånd för extra kostnader du fått på grund av förseningen. Det kan exempelvis vara mellanskillnaden om du behövt köpa dyrare mat någon annanstans. Du behöver kunna styrka kostnaderna med till exempel ett kvitto.
Allmänna reklamationsnämnden (ARN)
Du kan göra en anmälan till myndigheten Allmänna reklamationsnämnden om du inte kommer överens med företaget. ARN ger en rekommendation hur tvisten mellan er ska lösas.
För att ARN ska kunna pröva tvisten krävs det att företaget har sagt nej till dina krav eller fått skälig tid på sig att svara dig, men inte gjort det. Tvisten måste även överstiga ARN:s värdegränser.
Det kostar 150 kronor att göra en anmälan till ARN. Du som gör anmälan betalar avgiften. Du kan ställa krav på att företaget ersätter dig för den kostnaden.
Vänligen
Hanna
Vägledare, Konsumentverket
Sök bland frågor och svar
Har du en fråga om något annat?
AI-assistenten är tillgänglig dygnet runt!
Chatta med vår AI-assistent
Kontakta våra konsumentvägledare om du inte hittat svaret på just din fråga.
Kontakta konsumentvägledare
Fråga
Jag beställde hem mat som var kall när den kom. Jag hörde av mig till restaurangen som sa att det inte var deras ansvar. De sa att jag måste kontakta företaget jag beställt maten via. Det är ett företaget som kör ut mat från olika restauranger. Stämmer detta? Vem är egentligen ansvarig för maten jag beställt?
Vanlig fråga till Konsumentverkets vägledning