Mobil, tv, bredband
Blev lurad att teckna ett nytt abonnemang i butiken. Vad kan man göra?
Svar från Konsumentverket
Hej!
Det finns ingen lagstadgad ångerrätt när man handlar i en fysisk butik, utan det gäller när man handlar på distans. Till exempel över internet.
Uppföranderegler för operatörer vid telekomavtal
Vår samarbetsbyrå Telekområdgivarna har uppföranderegler för de operatörer som är medlemmar hos dem.
Där står det bland annat att operatören ska ta särskild hänsyn till behovet hos särskilt utsatta personer på grund av exempelvis bristande språkförmåga, nedsatt fysisk eller psykisk funktionsförmåga eller ålder.
Där står även att om nytt avtal ingås med nuvarande operatör ska information ges om hur tidigare avtal hos operatören kan påverkas.
Om din mamma exempelvis inte kan språket bra eller är äldre skulle detta kunna bryta mot deras uppföranderegler. Detsamma om hon inte fått tydlig information om att hon byter operatör.
Läs Telekområdgivarnas uppföranderegler här
Telekområdgivarna
Du kan kontakta Telekområdgivarna. De ger opartisk och kostnadsfri vägledning till konsumenter kring abonnemang för tv, telefoni, bredband och fiberanslutningar.
Telekområdgivarna kan ge dig rådgivning och i vissa fall hjälpa till i dialogen mellan dig och din operatör för att försöka bidra till en lösning, förutsatt att operatören är medlem i Telekområdgivarna.
Du når dem via deras webbformulär.
Mer information hittar du på Telekområdgivarnas webbplats
Anmäl till Konsumentverket
Tycker du företaget gör fel? Tipsa oss genom att göra en anmälan till oss på Konsumentverket.
Din anmälan kan hjälpa oss i vårt arbete att granska företag som inte följer konsumentlagstiftningen.
Du kommer inte att få någon personlig återkoppling eller hjälp kopplat till din anmälan.
Läs mer och gör en anmälan till Konsumentverket här
Vänligen
Adam
Vägledare, Konsumentverket
Följdfråga
Ingen upplyste mig att abonnemanget var 24 mån och att det inte var ångerrätt tyvärr såg jag inte det innan jag kom hem och hade skrivit på.
Anna
Svar från Konsumentverket
Hej Anna,
Tack för att du kontaktar oss.
När du handlar i en fysisk butik har du ingen ångerrätt men du kan i vissa fall ha öppet köp. Du behöver fråga innan du köper något i en butik vad som gäller. Butiken har ingen skyldighet att informera dig om det.
Företaget har däremot en skyldighet att upplysa dig om vad som gäller för avtalet, som till exempel bindningstid. Upplysningen kan ske skriftligt till exempel via det avtal du godkänner i butiken.
Om köp i butik på Telekområdgivarnas webbplats
Kommunal konsumentvägledning
Vill du ha hjälpa med att tolka avtalet är ett tips är att kontakta din kommun för att se om de erbjuder konsumentvägledning. De kan nämligen i vissa fall tolka avtal.
Sök kommunal konsumentvägledning
Vänligen
Cecilia
Vägledare, Konsumentverket
Följdfråga
Om jag blir in lockad i butiken av säljaren vad gäller då?
sven-erik
Svar från Konsumentverket
Hej sven-erik,
Har du blivit kontaktad av ett företaget utanför deras butik t.ex. på gatan eller i ett köpcentrum och sedan följt med in i butiken för att ingå avtalet ses det som ett avtal utanför affärslokal och du har ångerrätt.
Vänligen
Cecilia
Vägledare, Konsumentverket
Sök bland frågor och svar
Har du en fråga om något annat?
AI-assistenten är tillgänglig dygnet runt!
Chatta med vår AI-assistent
Kontakta våra konsumentvägledare om du inte hittat svaret på just din fråga.
Kontakta konsumentvägledare
Fråga
Min mamma känner sig lurad. Hon gick till en affär för att köpa en ny telefon. Butiken säljer abonnemang från flera olika operatörer, och de bytte även hennes operatör utan att hon förstod detta.
Hon har signerat avtalet, men förstod inte att hon skulle behöva byta operatör. Nu får hon inte bryta kontraktet.
Vad kan man göra?
Vanlig fråga till Konsumentverkets vägledning