Mobil, tv, bredband
Måste jag ångra mobilen om jag ångrar abonnemanget?
Svar från Konsumentverket
Hej,
Rör det sig om någon form av paket? Eller ett erbjudande där du fått mobilen till ett förmånligt pris för att du tecknat ett abonnemang? Då kan det bli svårt att ångra en del av köpet.
För att kunna ångra en del av ett köp ska delarna kunna ses som oberoende av varandra. Att du skulle kunna köpa den ena delen utan den andra.
På vår samarbetsbyrå Telekområdgivarnas webbplats kan du läsa exempel på fall i Allmänna Reklamationsnämnden (ARN) där liknanden frågor bedömts.
Mer information och möjlighet till prövning
Telekområdgivarna
Önskar du ytterligare vägledning kan du kontakta vår samarbetsbyrå Telekområdgivarna. I vissa fall kan de även hjälpa till i dialogen mellan dig och din operatör för att försöka bidra till en lösning.
Du når dem via deras webbformulär.
Kommunal konsumentvägledning
Du kan även kontakta din kommun för att se om de erbjuder konsumentvägledning. De kan i vissa fall tolka avtal, hjälpa till i kontakten med företag och att göra en anmälan till Allmänna reklamationsnämnden (ARN) om det skulle behövas.
Sök din kommunala konsumentvägledning här
Allmänna reklamationsnämnden (ARN)
Kommer du inte överens med företaget och vill ha en bedömning kan du göra en anmälan till Allmänna reklamationsnämnden (ARN). ARN ger en rekommendation hur tvisten mellan er ska lösas.
För att ARN ska kunna pröva tvisten krävs det att företaget har sagt nej till dina krav eller fått skälig tid på sig att svara dig, men inte gjort det. Tvisten måste även överstiga ARNs värdegränser.
Det kostar 150 kronor att göra en anmälan till ARN. Du som gör anmälan betalar avgiften. Du kan ställa krav på att företaget ersätter dig för den kostnaden.
Läs mer och gör en anmälan på ARN:s webbplats
Vänligen
Cecilia
Vägledare, Konsumentverket
Följdfråga
Kan man pausa ett abonnemang om min telefon blev stulen i samband med köpet?
Ej angivet
Svar från Konsumentverket
Hej,
Det beror på vad som står i villkoren för det abonnemang du har. Det finns ingen generell sådan rättighet.
Telekområdgivarna
Du kan kontakta vår samarbetsbyrå Telekområdgivarna om du vill ha mer hjälp. De är nämligen experter på den här typen av avtal. Telekområdgivarna kan ge dig rådgivning och i vissa fall hjälpa till i dialogen mellan dig och din operatör för att försöka bidra till en lösning.
Du når dem via deras webbformulär.
Mer information hittar du på Telekområdgivarnas webbplats
Vänligen
Erika
Vägledare, Konsumentverket
Sök bland frågor och svar
Har du en fråga om något annat?
AI-assistenten är tillgänglig dygnet runt!
Chatta med vår AI-assistent
Kontakta våra konsumentvägledare om du inte hittat svaret på just din fråga.
Kontakta konsumentvägledare
Fråga
Jag har köpt ett nytt mobilabonnemang och mobiltelefon. Jag gjorde köpet på operatörens webbplats. När jag meddelade operatören att jag ville ångra abonnemanget sa de att jag i sånt fall även måste lämna tillbaka mobilen. Stämmer det?
Vanlig fråga till Konsumentverkets vägledning