Fordon

Kan jag laga min bil under tiden jag anmäler till ARN?

Fråga

Hej!

Jag köpte en bil för 6 månader sen som nu måste lagas. Bilfirman har sagt nej till reparationen och menar att de inte är ansvariga för felet. Jag ska göra en anmälan till ARN eftersom vi inte kommer överens.

Kan jag laga bilen under tiden som jag gör min anmälan till ARN eller kommer det att bli problem efteråt?

Exempel på fråga till Konsumentverkets vägledning

Svar från Konsumentverket

Hej,

Tack för din fråga!

Bilfirman ska i första hand få chansen att åtgärda felet på din bil. Du behöver kunna visa att du har gett dem möjlighet till detta. Det kan du exempelvis göra genom att du klagat via mejl eller sms och där skrivit att du vill få din bil reparerad.

Möjlighet att vända dig till ett annat företag
Lagar bilfirman inte felet kan du ha möjlighet att vända dig till en annan verkstad för att reparera din bil. Du behöver meddela bilfirman att du tänker vända dig till en annan verkstad om de inte lagar felet. Meddela dem skriftligen, gärna via mejl.

Du behöver betala det andra företaget - kräv ersättning i efterhand
Tänk på att du behöver betala den andra verkstaden för reparationen. Sen får du ställa krav på ersättning i efterhand från bilfirman där du köpte din bil. Tänk på att spara kvitto eller liknande som underlag för den summa du kräver ersättning för.

Det är dock inte säkert att ARN gör bedömningen att du har rätt till ersättningen. Du får argumentera för varför du anser att du har rätt till ersättningen och skriva med i din anmälan till Allmänna reklamationsnämnden (ARN).

Anmälan till Allmänna reklamationsnämnden (ARN)
Du kan göra en anmälan till myndigheten Allmänna reklamationsnämnden om du inte kommer överens med bilfirman. ARN ger en rekommendation hur tvisten mellan er ska lösas.

För att ARN ska kunna pröva tvisten krävs det att bilfirman har sagt nej till dina krav eller fått skälig tid på sig att svara dig, men inte gjort det. Tvisten måste även överstiga ARN:s värdegränser.

Det kostar 150 kronor att göra en anmälan till ARN. Du som gör anmälan betalar avgiften. Du kan ställa krav på att företaget ersätter dig för den kostnaden.

Läs mer och gör en anmälan på ARN:s webbplats

Kommunal konsumentvägledning
Ett tips är att kontakta din kommun för att se om de har möjlighet att hjälpa dig. Många kommuner erbjuder nämligen konsumentvägledning och de kan i vissa fall tolka avtal, hjälpa till i kontakten med företag och att göra en anmälan till Allmänna reklamationsnämnden (ARN) om det skulle behövas.

Sök din kommunala konsumentvägledning här

Vänligen

Hanna
Konsumentverket

Följdfråga

Hej jag köpte en bil och efter två timmar lade vindrutetorkare av och bilen slirade och höll ej väggrepp, den knakade bak och handbroms lät. Bilen hamnade på verkstad direkt och står där sedan dess. En vecka nu. Torkarmotorn säger företaget att dom betalar men dom vägrar att övriga saker kollas upp. Jag får häva köpeavtal om jag vill men då får jag själv köra tillbaka bilen med trasiga vindrutetorkare och bekosta att köra den tillbaka själv över 4 timmars körning säger dom. Då jag fått bidraget av försäkringskassan har jag stoppar att just nu inte betala dem för bilen tills tvisten är löst. Jag har sagt att antingen betalar ni för alla fel inte bara ett fel eller så häver vi avtalet och ni hämtar bilen alternativt betalar mig bensin ocv lagar iallafall vindrutetorkare så jag lagligt kan köra tillbaka bilen. Men dom vägrar fortfarande detta. Kan jag anmäla till Arn redan nu? Har dock inga dokument på alla fel från verkstaden för vi kan inte genomföra en grundlig koll av bilen när företaget inte betalar att vi kollar upp bilen. Måste jag betala det själv först? Och få en arbetsoffert? Innan jag anmäler till Arn
Eller kan Arn hjälpa oss att hitta en lösning genom att medla? Mvh Hanna

Hanna

Svar från Konsumentverket

Hej Hanna,

Vilken tråkig situation.

Om det finns flera ursprungliga fel på bilen ska företaget åtgärda samtliga utan kostnad för dig. Det ska ske inom rimlig tid.

Om de inte åtgärdar och det är oklart vilka fel som finns kan du behöva ta bilen till en oberoende verkstad som får titta på den. Hittar de ursprungliga fel kan du efter att ha betalat den verkstaden ställa ersättningsanspråk på kostnaden till bilhandlaren. Samt ställa nya krav på åtgärd.

Eftersom ni inte är överens kan du göra en anmälan till ARN redan nu men det är du som måste bevisa att fel finns och vilken typ av fel det handlar om för att ARN ska kunna göra en bedömning av dina rättigheter. Därför skulle jag tro att du först behöver kontakta en annan verkstad.

ARN medlar inte utan prövar endast tvister.

Om köpet hävs enligt laglig grund så ska du inte drabbas av några merkostnader. Då kan du begära ersättning för till exempel transportkostnad av bilen.

Du kan läsa mer om dina rättigheter och vägar att gå i vår artikel.

Mer om problem med bil köpt av bilhandlare

Hoppas det löser sig på bästa sätt!

Vänligen

Vägledare
Konsumentverket

Kommentera eller ställ en följdfråga

0 / 2000

När du kommenterar en fråga eller ställer en följdfråga i vårt frågeforum behöver Konsumentverket behandla dina personuppgifter. De uppgifter som vi behandlar om dig är:

  • Namn
  • E-postadress
  • IP-adress

Syftet med behandlingen

Syftet med behandlingen är att du som konsument ska kunna kommentera en befintlig fråga eller ställa en följdfråga till våra vägledare och få ett svar. Den rättsliga grunden för behandlingen är artikel 6. 1.e i dataskyddsförordningen, vilket innebär att behandlingen är nödvändig för att utföra en uppgift av allmänt intresse.

Så använder vi dina personuppgifter

Konsumentverket använder din e-postadress för att kunna meddela dig när vi har svarat på din kommentar eller följdfråga. Din IP-adress behöver vi för att kunna göra en teknisk felsökning och för att kunna svartlista användare som missbrukar frågeforumet. Ditt namn använder vi för att kunna ge dig ett personligt tilltal. Det är frivilligt att ange namn. Dina personuppgifter kan komma att delas med de personuppgiftsbiträden som Konsumentverket använder för att kunna utföra myndighetens uppdrag och fullgöra våra skyldigheter. I vissa fall kan dina personuppgifter lämnas vidare till någon av de fyra konsumentbyråerna.

Lagring och radering av personuppgifter

De personuppgifter du anger sparas hos oss i tre år och raderas därefter.

Allmänna handlingar

Konsumentverket är en statlig myndighet, vilket innebär att handlingar som skickas till oss blir allmänna handlingar som kan komma att lämnas ut enligt offentlighetsprincipen. Det kan i vissa fall även gälla dina personuppgifter.

Lämna inte känsliga personuppgifter

Tänk på att aldrig lämna känsliga personuppgifter om dig själv eller någon annan. Känsliga personuppgifter är sådana som avslöjar ras eller etniskt ursprung, politiska åsikter, religiös eller filosofisk övertygelse, medlemskap i fackförening samt personuppgifter som rör hälsa.

Dina rättigheter

Du har rätt att kontakta oss för att få information om vilka uppgifter vi hanterar om dig eller för att begära rättelse, överföring, radering eller begränsning av dina personuppgifter.

Läs mer om dina rättigheter på konsumentverket.se

Har du en fråga om något annat?

AI-assistenten är tillgänglig dygnet runt!

Chatta med vår AI-assistent

Öppna AI-chatten

Vi använder oss av artificiell intelligens för att ge dig som är konsument svar på frågor som handlar om köp av varor och tjänster. Du pratar inte med en riktig person.

Kontakta våra konsumentvägledare om du inte hittat svaret på just din fråga.

Kontakta konsumentvägledare