Ångerrätt och öppet köp

Får företaget ta ut en hanteringsavgift eller administrativ avgift när jag ångrar mig ?

Fråga

Jag köpte ett par byxor från en webbplats. När jag ville ångra mig sa företaget att jag förutom returfrakten även ska betala en avgift för att de har hanterat min retur. Någon slags administrativ avgift för deras jobb. Har de rätt till det?

Exempel på fråga till Konsumentverkets vägledning

Svar från Konsumentverket

Hej,

Huvudregeln är att du ska få tillbaka hela beloppet när du använder din ångerrätt, även fraktkostnaden till dig ska återbetalas. Företaget får inte ta ut en avgift för administrativa avgifter eller hantering.

De enda kostnader företaget kan kräva av dig vid nyttjande av ångerrätt är returfrakt om de uppgett det i sina villkor samt värdeminskningsavdrag.

Värdeminskningsavdrag innebär att företaget kan ha rätt att behålla en del av det du betalat om du hanterat varan i större omfattning än nödvändigt för att fastställa dess egenskaper och funktioner.

Mer om ångerrätt

Vänligen

Erika
Vägledare, Konsumentverket

Följdfråga

Jag har registrerat enskild firma och ångrade mig efter 12 dagar. Får jag rätten att kräva tillbaka administrationsavgift, 1000kr?

Hazze

Svar från Konsumentverket

Hej Hazze,

Tack för din fråga.

Andra regler gäller när det är ett avtal mellan två företag
Vi ger vägledning kring den konsumenträttsliga lagstiftningen som gäller när privatpersoner köper varor eller tjänster av ett företag. När du som företagare köper något av ett annat företag gäller inte den konsumenträttsliga lagstiftningen, vilket gör att vi inte kan ge dig vägledning. Däremot kan vi informera om att det i första hand är avtalet mellan dig och det andra företaget som styr vad som gäller.

Är du medlem i en branschorganisation kan du prova att vända dig dit för att se om de erbjuder någon rådgivning till sina medlemmar. Ett annat alternativ är att kontakta en jurist eller advokat för att få mer hjälp. Det finns exempelvis en tjänst via Sveriges advokatsamfund som kallas för Advokatjouren, dit du kan vända dig för cirka 15 minuters kostnadsfri rådgivning. Jag vill dock upplysa om att Sveriges advokatsamfund är en yrkesorganisation för advokater, inte en myndighet.

Mer om Advokatjouren på Advokatsamfundets webbplats

Vänligen

Cecilia
Vägledare, Konsumentverket

Följdfråga

Om jag beställt på nätet och valt att hämta varorna på företagets lager mot en kostnad av 75:- i expeditionsavgift och väljer att avbryta köpet när jag fått ett meddelande om att varorna är redo att hämtas. Har företag rätt till att ta ut de 75:- + en hanteringsavgift?

Carl

Svar från Konsumentverket

Hej Carl,

Tack för att du kontaktat oss med din fråga.

Vi har besvarat en liknande fråga i ett tidigare inlägg. Läs gärna mer där för att få information om vad som gäller.

Vad händer om man inte hämtat ut sitt paket? - Frågor och svar | Konsumentverket

Om du har en ny fråga som inte besvaras i den tråden är du välkommen att kontakta oss på nytt. Tänk dock på att vi aldrig kommer kunna göra en bedömning av ditt enskilda fall utan vi kan enbart lämna generell information.


Vänligen

Viktoria
Vägledare, Konsumentverket

Följdfråga

Hej!

Ett företag anger på sin hemsida en onormalt hög returavgift, när man mailar och frågar dom varför den är så hög och får man till svar att det beror på frakten ut till kund samt retur frakten till dom kostar det samt att dom som företag måste ta ut det för att täcka dom kostnaderna samt att dom ska syna och packa om varorna igen.

Informationen om returfrakten finns angiven i köpevillkoren och man accepterar ju det genom att göra en beställning.

Min fråga är om ett företag har rätt att sätta en returfrakt som är högre än vad som är den faktiska kostnaden för returfrakten bara för att täcka upp dom kostnaderna?

Ej angivet

Svar från Konsumentverket

Hej,

Tack för din fråga.

Jag utgår från i mitt svar att du som privatperson köpt något av ett företag.

Du ska endast behöva betala direkta kostnader för själva återlämnandet när du nyttjar din ångerrätt. Företaget har därför inte rätt att ta ut kostnader för till exempel hantering och påfyllning av lager.

Enligt lagen ska du, som nämnt, stå för returkostnaden om företaget informerar dig om det. Men du ska själv kunna välja retursätt. Skickar du returen kan du till exempel välja en billigare metod än den företaget eventuellt föreslår. Kan du åka och lämna returen till företaget ska det också vara okej.

Mer om ångerrätt

Får du ett krav du anser är felaktigt har du möjlighet att bestrida det.

Mer om att bestrida en felaktig faktura

Vänligen

Cecilia
Vägledare, Konsumentverket

Följdfråga

Hej,
Jag hämtade ej ut ett paket hos ombudet. Då ökade resturkostaden från 79kr (om man hämtar ut paketet och sen skickar tillbaka det) till 250kr. Detta är en ökning med 316% enbart för att paketet inte hämtades ut. Företaget skyller på administrativa extrakostnader. Har dem verkligen rätt att ta ut en sådan stor extrakostnad (250kr vs. 79kr) i detta fall.”?

Amanda

Svar från Konsumentverket

Hej Amanda,

Tack för din fråga!

Vi har besvarat en liknande fråga i ett tidigare inlägg. Läs gärna mer där för att få information om vad som gäller.

Vad händer om man inte hämtat ut sitt paket?

Om du har en ny fråga som inte besvaras i den tråden är du välkommen att kontakta oss på nytt. Tänk dock på att vi aldrig kommer kunna göra en bedömning av ditt enskilda fall utan vi kan enbart lämna generell information.


Vänligen

Hanna
Vägledare, Konsumentverket

Kommentera eller ställ en följdfråga

0 / 2000

När du kommenterar en fråga eller ställer en följdfråga i vårt frågeforum behöver Konsumentverket behandla dina personuppgifter. De uppgifter som vi behandlar om dig är:

  • Namn
  • E-postadress
  • IP-adress

Syftet med behandlingen

Syftet med behandlingen är att du som konsument ska kunna kommentera en befintlig fråga eller ställa en följdfråga till våra vägledare och få ett svar. Den rättsliga grunden för behandlingen är artikel 6. 1.e i dataskyddsförordningen, vilket innebär att behandlingen är nödvändig för att utföra en uppgift av allmänt intresse.

Så använder vi dina personuppgifter

Konsumentverket använder din e-postadress för att kunna meddela dig när vi har svarat på din kommentar eller följdfråga. Din IP-adress behöver vi för att kunna göra en teknisk felsökning och för att kunna svartlista användare som missbrukar frågeforumet. Ditt namn använder vi för att kunna ge dig ett personligt tilltal. Det är frivilligt att ange namn. Dina personuppgifter kan komma att delas med de personuppgiftsbiträden som Konsumentverket använder för att kunna utföra myndighetens uppdrag och fullgöra våra skyldigheter. I vissa fall kan dina personuppgifter lämnas vidare till någon av de fyra konsumentbyråerna.

Lagring och radering av personuppgifter

De personuppgifter du anger sparas hos oss i tre år och raderas därefter.

Allmänna handlingar

Konsumentverket är en statlig myndighet, vilket innebär att handlingar som skickas till oss blir allmänna handlingar som kan komma att lämnas ut enligt offentlighetsprincipen. Det kan i vissa fall även gälla dina personuppgifter.

Lämna inte känsliga personuppgifter

Tänk på att aldrig lämna känsliga personuppgifter om dig själv eller någon annan. Känsliga personuppgifter är sådana som avslöjar ras eller etniskt ursprung, politiska åsikter, religiös eller filosofisk övertygelse, medlemskap i fackförening samt personuppgifter som rör hälsa.

Dina rättigheter

Du har rätt att kontakta oss för att få information om vilka uppgifter vi hanterar om dig eller för att begära rättelse, överföring, radering eller begränsning av dina personuppgifter.

Läs mer om dina rättigheter på konsumentverket.se

Har du en fråga om något annat?

AI-assistenten är tillgänglig dygnet runt!

Chatta med vår AI-assistent

Öppna AI-chatten

Vi använder oss av artificiell intelligens för att ge dig som är konsument svar på frågor som handlar om köp av varor och tjänster. Du pratar inte med en riktig person.

Kontakta våra konsumentvägledare om du inte hittat svaret på just din fråga.

Kontakta konsumentvägledare