Vi använder nödvändiga kakor för att webbplatsen ska fungera bra för dig. Vi vill använda kakor för att förbättra webbplatsen med hjälp av statistik. Samtycker du till detta?
Jag var på väg ut från mitt universitet när jag blev stoppad av en säljare från Samskydd. Han frågade om jag ville ha en rabattkupong på 200 kronor vilket jag såklart sa ja till.
Jag fick skriva in mina kontaktuppgifter och skriva under på hans surfplatta. Han sa att jag var tvungen att göra det för att kunna få rabattkupongen. Sen när jag skrivit in uppgifterna sa han snabbt något om en provperiod på 14 dagar som skulle löpa ut av sig själv. Det framgick inte tydligt vad det handlade om men eftersom han sa att den skulle upphöra av sig själv tänkte jag inte så mycket på det.
När jag signerat fick jag ett sms från företaget men jag kollade inte vad som stod i det.
Nu har jag fått en faktura från företaget där det står att jag ska betala för 1 års abonnemang på ID-skydd med bindningstid. Jag vill inte ha något abonnemang på ID-skydd utan bara den rabattkupong jag blivit lovad.
Vad ska jag göra nu?
Exempel på fråga till Konsumentverkets vägledning
Svar från Konsumentverket
Hej!
Påstår Samskydd att du har godkänt ett abonnemang på ID-skydd kan du alltid ställa krav att de ska bevisa det.
Det är alltid företaget som ska bevisa att det finns ett avtal mellan er och vad ni har kommit överens om vid beställningen.
Ångerrätt i 14 dagar om du har beställt ID-skydd Om det skulle visa sig att du har tackat ja till ett abonnemang på ID-skydd som du inte längre vill ha kan du använda din ångerrätt. Ångerrätten gäller när du har handlat på distans, till exempel utanför affärslokal. Ångerrätten är normalt under 14 dagar, men kan förlängas upp till 1 år om du inte fått rätt information när du ingick avtalet.
Du måste kontakta företaget inom två veckor från det att du ingick avtalet och meddela att du ångrar dig.
Ångra dig skriftligen, till exempel via mejl, och spara en kopia på mejlet som bevis.
Vad ska du göra med fakturan? Om du anser att du fått felaktig information från säljaren och därför inte tackat ja till ett abonnemang på ID-skydd kan du protestera mot betalningen. Det kan du antingen göra genom att betala under protest eller bestrida fakturan.
Betala under protest Om du är osäker på om du faktiskt har tackat ja till ett abonnemang från Samskydd kan du välja att betala under protest. Innan du betalar fakturan kontaktar du företaget skriftligen och meddelar att du kommer att betala, men att du gör det under protest. Tala också om för Samskydd att du vill ha en återbetalning i efterhand.
Kommer du inte överens med Samskydd angående återbetalningen kan du göra en anmälan till Allmänna Reklamationsnämnden (ARN) för att se om du har rätt att få tillbaka pengarna eller inte.
Bestrida felaktig faktura Om du däremot är säker på att du inte har tackat ja till ett abonnemang från Samskydd kan du bestrida (protestera mot) fakturan du fått. Skriv varför du anser att fakturan är felaktig och att du inte kommer betala den.
Du ska kunna bevisa att du har meddelat Samskydd att du inte godkänner fakturan. Mejl fungerar bra, för då får du en kopia av din bestridan i din utkorg.
Det är viktigt att du fortsätter bestrida om du får inkassokrav eller krav från Kronofogden. Om du bestrider i alla led kan du inte få betalningsanmärkning.
Allmänna reklamationsnämnden (ARN) Du kan göra en anmälan till myndigheten Allmänna reklamationsnämnden om du inte kommer överens med Samskydd. Det kan gälla både om ni inte kommer överens angående avtalet eller återbetalning om du betalat under protest. ARN ger en rekommendation hur tvisten mellan er ska lösas.
För att ARN ska kunna pröva tvisten krävs det att Samskydd har sagt nej till dina krav eller fått skälig tid på sig att svara dig, men inte gjort det. Tvisten måste även överstiga ARN:s värdegränser.
Det kostar 150 kronor att göra en anmälan till ARN. Du som gör anmälan betalar avgiften. Du kan ställa krav på att företaget ersätter dig för den kostnaden.
Mer om ID-skydd Du som vill ha mer information om ID-skydd kan läsa mer hos vår samarbetsbyrå Konsumenternas försäkringsbyrå. De har en artikel om just ID-skydd och om man verkligen behöver köpa detta separat eller inte.
Skriv tydligt att du använder dig av din ångerrätt och skicka ett mejl. Då kan du bevisa att du ångrade dig innan 14 dagar i skrift. Det finns en mall här på konsumentverket ifall du behöver vägledning. Jag blev också svindlad till ett kontrakt med dem och blev nästan tvungen att behålla abonnemanget. Det dem inte säger när dem säljer in det är att bindningstiden är 12 månader ÅT GÅNGEN. Avsluta nu! Deras tjänst är ingen någon behöver. Det har redan bevisats massor av gånger.
Temuulen
Följdfråga
Jag fick en faktura nästan 3 gånger jag köpte eller hjorde inte abonnemang från er varför ni skicka till mig hela tiden?
Malaak
Svar från Konsumentverket
Hej Temuulen och Malaak,
Temuulen: Det är alltid bra att kontakta företaget skriftligen och spara kopia. Precis som du skriver. I vår guide hittar man mer information:
Mer om ångerrätt Malaak: Det är inte vi på Konsumentverket som skickat dig fakturor. Du behöver kontakta företaget du får fakturor från.
Anser du att fakturorna är felaktiga har du rätt att bestrida dem.
Kommunal konsumentvägledning Ett tips är att kontakta din kommun för att se om de har möjlighet att hjälpa dig. Många kommuner erbjuder nämligen konsumentvägledning och de kan i vissa fall tolka avtal, hjälpa till i kontakten med företag och att göra en anmälan till Allmänna reklamationsnämnden (ARN) om det skulle behövas.
Fråga
Hej!
Jag var på väg ut från mitt universitet när jag blev stoppad av en säljare från Samskydd. Han frågade om jag ville ha en rabattkupong på 200 kronor vilket jag såklart sa ja till.
Jag fick skriva in mina kontaktuppgifter och skriva under på hans surfplatta. Han sa att jag var tvungen att göra det för att kunna få rabattkupongen. Sen när jag skrivit in uppgifterna sa han snabbt något om en provperiod på 14 dagar som skulle löpa ut av sig själv. Det framgick inte tydligt vad det handlade om men eftersom han sa att den skulle upphöra av sig själv tänkte jag inte så mycket på det.
När jag signerat fick jag ett sms från företaget men jag kollade inte vad som stod i det.
Nu har jag fått en faktura från företaget där det står att jag ska betala för 1 års abonnemang på ID-skydd med bindningstid. Jag vill inte ha något abonnemang på ID-skydd utan bara den rabattkupong jag blivit lovad.
Vad ska jag göra nu?
Exempel på fråga till Konsumentverkets vägledning