Resor
Har jag rätt till kompensation om jag rest med ett brittiskt flygbolag?
Svar från Konsumentverket
Hej!
När du rest från London till Stockholm med ett brittiskt flygbolag är EU-förordningen om flygpassagerares rättigheter inte tillämplig. Däremot har Storbritannien en liknande lagstiftning som den inom EU.
Du kan till exempel ha rätt till kompensation för den tid du förlorat och ersättning för kostnader för mat och dryck.
Läs mer om vad som gäller i Storbritannien här (Delays | UK Civil Aviation Authority)
Kontakta flygbolaget skriftligen
När du ställer krav på kompensation och/eller ersättning för mat och dryck bör du kontakta flygbolaget skriftligen. Mejl fungerar bra. Spara en kopia på ditt krav för att ha kvar bevis på att du har kontaktat flygbolaget.
Konsument Europa
Eftersom du har problem med ett flygbolag som är registrerat i Storbritannien kan du vända dig till mina kollegor på Konsument Europa för mer stöd.
De kan ge rådgivning och i vissa fall medla i ärenden (under förutsättning att det finns tillräckligt med underlag). Medlingen bygger på frivillighet.
Mer om hur du kontaktar Konsument Europa
Vänligen
Hanna
Vägledare, Konsumentverket
Sök bland frågor och svar
Har du en fråga om något annat?
AI-assistenten är tillgänglig dygnet runt!
Chatta med vår AI-assistent
Kontakta våra konsumentvägledare om du inte hittat svaret på just din fråga.
Kontakta konsumentvägledare
Fråga
Hej!
Vi har rest från London till Stockholm med ett brittiskt flygbolag. Flyget skulle avgå från London kl. 14:00 men på grund av tekniska problem kom vi inte i väg förrän kl. 18:00. Vi blev i slutändan försenade 4 timmar.
Vi fick knappt någon information under tiden vi väntade och blev inte erbjudna något att äta eller dricka.
Vad har jag rätt att begära från flygbolaget?
Exempel på fråga till Konsumentverkets vägledning