Reklamation och garanti
Kan vi avsluta avtal med Svenska Trygghetslösningar?
Svar från Konsumentverket
Hej!
Om Svenska Trygghetslösningar (STL) inte har fullgjort sin del av avtalet kan ni i första hand ställa krav på att dem ska göra det. Kolla vad som framgår av ert skriftliga avtal och hänvisa till detta när ni ställer era krav. Om STL sedan har lovat er andra tjänster men enbart muntligt ska det vara gällande, men ni behöver då kunna bevisa det.
Ni har även rätt att kräva ersättning för alla faktiska merkostnader som ni har fått. Det är viktigt att ni ställer kraven skriftligt för att ha underlag på hur och när ni gjorde det, till exempel via mejl.
Om Svenska Trygghetslösningar ändå inte följer sin del av avtalet - trots att ni har ställt krav på detta - kan ni argumentera för att avtalet ska hävas. Då behöver ni kunna argumentera för varför ni anser att ni har rätt till en hävning. Om ni inte kommer överens med företaget kan ni göra en anmälan för att pröva tvisten.
Allmänna reklamationsnämnden (ARN)
Du kan göra en anmälan till myndigheten Allmänna reklamationsnämnden om du inte kommer överens med företaget. ARN ger en rekommendation hur tvisten mellan er ska lösas.
För att ARN ska kunna pröva tvisten krävs det att företaget har sagt nej till dina krav eller fått skälig tid på sig att svara dig, men inte gjort det. Tvisten måste även överstiga ARN:s värdegränser.
Det kostar 150 kronor att göra en anmälan till ARN. Du som gör anmälan betalar avgiften. Du kan ställa krav på att företaget ersätter dig för den kostnaden.
Kredit och betalning
Vad jag kan förstå av ditt meddelande har köpet finansierats med någon form av delbetalning/lån. Du kan läsa mer om delbetalning hos vår samarbetsbyrå Konsumenternas Bank- och Finansbyrå:
Avbetalning och butikskrediter kostar pengar | Konsumenternas
Vänligen
Emma
Vägledare, Konsumentverket
Följdfråga
Om man har köpt ett larm och betala det kontant 38000 till svenska trygghetslösningar och inte känner sig nöjd med det hur kan man göra det
Raymond
Svar från Konsumentverket
Hej Raymond,
Börja med att kontakta dem skriftligen och klaga på det du tycker är fel.
Du måste kunna visa att det är något fel på larmet eller att det inte fungerar som du blivit lovad eller kan förvänta dig för att kunna klaga.
I första hand kan du kräva att de rättar till det som inte är bra. Andra åtgärder kan vara ett prisavdrag eller en hävning om det är ett stort och allvarligt fel.
Kommunal konsumentvägledning
Ett tips är att kontakta din kommun för att se om de har möjlighet att hjälpa dig. Många kommuner erbjuder nämligen konsumentvägledning och de kan i vissa fall tolka avtal, hjälpa till i kontakten med företag och att göra en anmälan till Allmänna reklamationsnämnden (ARN) om det skulle behövas.
Sök kommunal konsumentvägledning
Vänligen
Erika
Vägledare, Konsumentverket
Sök bland frågor och svar
Har du en fråga om något annat?
AI-assistenten är tillgänglig dygnet runt!
Chatta med vår AI-assistent
Kontakta våra konsumentvägledare om du inte hittat svaret på just din fråga.
Kontakta konsumentvägledare
Fråga
Hej!
Vi har ingått ett avtal med Svenska Trygghetslösningar (STL) genom hemförsäljning. STL sa att dom skulle avsluta vårt avtal som vi redan hade med ett annat företag angående hemlarm, stå för kostnaden under uppsägningstiden, installera den nya utrustningen samt ta bort den gamla.
Det enda dom gjort hittills är att komma och installera den nya utrustningen provisoriskt parallellt med den gamla och börjat fakturera. Vi skulle få ett datum för slutinstallation men det har vi inte fått, och vi får inte heller tag på dem.
Vi betalar nu dubbla fakturor för larmtjänst och STL påstår att vi inte kan häva köpet och att ångerrätten har passerat.
Vi har nu ett lån på 36 000 kr för larmet och vet inte vad vi ska göra. Vad har vi för möjligheter?
Vanlig fråga till Konsumentverkets vägledning