Fordon
Vad har jag rätt till när min bil skadats i biltvätten?
Svar från Konsumentverket
Hej,
Har tvätten utförts felaktigt ska företaget ersätta dig motsvarade vad det kostar för dig att laga backspegeln.
När du köper en tjänst av ett företag gäller konsumenttjänstlagen. Enligt denna lag ska tjänsten utföras fackmässigt. Har detta inte skett ses tjänsten som felaktig och du har rätt att reklamera, klaga. Vid fel i tjänsten ska företaget ersätta dig för skadan du drabbats av på grund av felet.
Dokumentera skadan och reklamera skriftligen till företaget. Via mejl går bra. Tänk på att även skicka med underlag, ett kvitto till exempel, för den ersättning du kräver.
Om att reklamera felaktig tjänst
Allmänna reklamationsnämnden (ARN)
Säger företaget nej till dina krav? Då kan du göra en anmälan till myndigheten Allmänna reklamationsnämnden. ARN bedömer ärendet och ger en rekommendation hur tvisten mellan er ska lösas.
Det kostar 150 kronor att göra en anmälan till ARN.
Ytterligare stöd och råd
Önskar du ytterligare stöd och råd kan du kontakta din kommun för att se om de erbjuder konsumentvägledning. De kan i vissa fall tolka avtal, hjälpa till i kontakten med företag och att göra en anmälan till Allmänna reklamationsnämnden (ARN) om det skulle behövas.
Sök kommunal konsumentvägledning
Vänligen
Cecilia
Vägledare, Konsumentverket
Sök bland frågor och svar
Har du en fråga om något annat?
AI-assistenten är tillgänglig dygnet runt!
Chatta med vår AI-assistent
Kontakta våra konsumentvägledare om du inte hittat svaret på just din fråga.
Kontakta konsumentvägledare
Fråga
Jag tvättade min bil i en automatisk biltvätt. Efter tvätten märkte jag att en av backspeglarna skadats. Den hade repats och dessutom saknades delar. Jag klagade på plats och personalen hittade delarna inne i biltvätten.
Spegeln är så pass trasig att jag måste lämna in den till en verkstad för att få den lagad.
Vad kan jag kräva av företaget där jag tvättade bilen?
Exempel på fråga till Konsumentverkets vägledning