Fordon
Min laddhybrid återkallas. Vad har jag rätt till?
Svar från Konsumentverket
Hej,
Du har rätt att klaga på (reklamera) felet.
Vänd dig till bilfirman som sålt dig bilen. Även om det är tillverkaren som meddelat att det finns fel på bilen, att den ska återkallas, kan du enligt konsumentköplagen reklamera till företaget du köpt bilen av.
Dina rättigheter vid fel på bil
Konsumentköplagen gäller i tre år från det att du mottog bilen och ger dig rätt att klaga på ursprungliga fel. Det vill säga fel som fanns på bilen när du köpte den och som du inte ska behöva räkna med, som till exempel ett tillverkningsfel.
Du kan kräva att bilfirman rättar till felet så snart som möjligt och utan kostnad för dig. Enligt konsumentköplagen ska felet rättas till inom skälig tid. Vad skälig tid är behöver avgöras från fall till fall.
Går inte felet att rätta till eller det ses som stort och allvarligt kan du ha rätt att häva köpet. Häva innebär att du lämnar tillbaka bilen och få pengarna tillbaka.
Ersättning för extra kostnader
Du kan även kräva ersättning för kostnader du drabbas av på grund av felet. Tänk på att du ska kunna visa vilka kostnader det rör sig om samt att de har en koppling till felet.
Reklamera till företaget
Reklamera till företaget du köpte bilen av. Meddela dem vilka krav du har. Kontakta dem gärna skriftligen, till exempel via mejl. Spara kopia.
I vår guide kan du läsa mer om dina rättigheter och hur du kan gå vidare om du och bilfirman inte kommer överens.
Reklamera bil – när bilen är trasig eller fungerar dåligt
Vänligen
Cecilia
Vägledare, Konsumentverket
Följdfråga
Hur fungerar det om jag leasar min bil? Har jag några rättigheter då? Jag valde ändå en lite dyrare bil pga att jag kunde få ner bensinkostnaden och att jag kan ladda min bil gratis.
Viktoria
Följdfråga
Om man haft bilen i längre tid än tre år, har man inte rätt till någon ersättning då även om det är samma fel?
Marielle
Svar från Konsumentverket
Hej Viktoria och Marielle,
Tack för att ni kontaktar oss.
Vi kan inte ge någon djupare vägledning eftersom leasing faller utanför konsumentlagstiftningen, som vi vägleder utifrån. Det är istället avtal mellan dig och leasinggivaren som styr.
Det vi kan säga kring leasing har vi samlat i artiklar jag vill tipsa dig att ta del av:
Branschorganisationen Motorbranschens Riksförbund (MRF) har även en publikation på ämnet som kan vara intressant att ta del av:
Till MRFs publikation på deras webbplats
Vänligen
Cecilia
Vägledare, Konsumentverket
Följdfråga
Om man äger bilen, vad händer då? Alltså inte leasar den, är det något annorlunda i sådana fall? Även fast bilen är äldre än 3 år, har man några rättigheter?
Marielle
Svar från Konsumentverket
Hej Mariella,
Upptäcker du ett fel när det gått mer än 3 år sedan du mottog bilen kan du inte reklamera utifrån konsumentköplagen.
Vi har besvarat en liknande fråga i ett tidigare inlägg. Läs gärna mer där för att få information om vad som gäller.
Får jag ny garanti när varan byts ut? - Frågor och svar | Konsumentverket
Vänligen
Cecilia
Vägledare, Konsumentverket
Sök bland frågor och svar
Har du en fråga om något annat?
AI-assistenten är tillgänglig dygnet runt!
Chatta med vår AI-assistent
Kontakta våra konsumentvägledare om du inte hittat svaret på just din fråga.
Kontakta konsumentvägledare
Fråga
Jag har köpt en ny bil för några månader sedan. Det är en plugin hybrid.
Nu har jag fått information från tillverkaren att jag inte får ladda bilen då det finns ett fabriksfel i batteriet. De uppmanar mig att i stället köra på bensin under tiden som de försöker hitta en lösning. Det var just för att kunna spara in på bensin som jag köpte bilen.
Vad har jag för rättigheter?
Exempel på fråga till Konsumentverkets vägledning