Fordon

Min laddhybrid återkallas. Vad har jag rätt till?

Fråga

Jag har köpt en ny bil för några månader sedan. Det är en plugin hybrid.

Nu har jag fått information från tillverkaren att jag inte får ladda bilen då det finns ett fabriksfel i batteriet. De uppmanar mig att i stället köra på bensin under tiden som de försöker hitta en lösning. Det var just för att kunna spara in på bensin som jag köpte bilen.

Vad har jag för rättigheter?

Exempel på fråga till Konsumentverkets vägledning

Svar från Konsumentverket

Hej,

Du har rätt att klaga på (reklamera) felet.

Vänd dig till bilfirman som sålt dig bilen. Även om det är tillverkaren som meddelat att det finns fel på bilen, att den ska återkallas, kan du enligt konsumentköplagen reklamera till företaget du köpt bilen av.

Dina rättigheter vid fel på bil
Konsumentköplagen gäller i tre år från det att du mottog bilen och ger dig rätt att klaga på ursprungliga fel. Det vill säga fel som fanns på bilen när du köpte den och som du inte ska behöva räkna med, som till exempel ett tillverkningsfel.

Du kan kräva att bilfirman rättar till felet så snart som möjligt och utan kostnad för dig. Enligt konsumentköplagen ska felet rättas till inom skälig tid. Vad skälig tid är behöver avgöras från fall till fall.

Går inte felet att rätta till eller det ses som stort och allvarligt kan du ha rätt att häva köpet. Häva innebär att du lämnar tillbaka bilen och få pengarna tillbaka.

Ersättning för extra kostnader
Du kan även kräva ersättning för kostnader du drabbas av på grund av felet. Tänk på att du ska kunna visa vilka kostnader det rör sig om samt att de har en koppling till felet.

Reklamera till företaget
Reklamera till företaget du köpte bilen av. Meddela dem vilka krav du har. Kontakta dem gärna skriftligen, till exempel via mejl. Spara kopia.

I vår guide kan du läsa mer om dina rättigheter och hur du kan gå vidare om du och bilfirman inte kommer överens.

Reklamera bil – när bilen är trasig eller fungerar dåligt

Vänligen

Cecilia
Vägledare, Konsumentverket

Följdfråga

Hur fungerar det om jag leasar min bil? Har jag några rättigheter då? Jag valde ändå en lite dyrare bil pga att jag kunde få ner bensinkostnaden och att jag kan ladda min bil gratis.

Viktoria

Följdfråga

Om man haft bilen i längre tid än tre år, har man inte rätt till någon ersättning då även om det är samma fel?

Marielle

Svar från Konsumentverket

Hej Viktoria och Marielle,

Tack för att ni kontaktar oss.

Vi kan inte ge någon djupare vägledning eftersom leasing faller utanför konsumentlagstiftningen, som vi vägleder utifrån. Det är istället avtal mellan dig och leasinggivaren som styr.

Det vi kan säga kring leasing har vi samlat i artiklar jag vill tipsa dig att ta del av:

Om att leasa bil

Branschorganisationen Motorbranschens Riksförbund (MRF) har även en publikation på ämnet som kan vara intressant att ta del av:

Till MRFs publikation på deras webbplats

Vänligen

Cecilia
Vägledare, Konsumentverket

Följdfråga

Om man äger bilen, vad händer då? Alltså inte leasar den, är det något annorlunda i sådana fall? Även fast bilen är äldre än 3 år, har man några rättigheter?

Marielle

Svar från Konsumentverket

Hej Mariella,

Upptäcker du ett fel när det gått mer än 3 år sedan du mottog bilen kan du inte reklamera utifrån konsumentköplagen.

Mer om fel på bil​​​​

Vi har besvarat en liknande fråga i ett tidigare inlägg. Läs gärna mer där för att få information om vad som gäller.

Får jag ny garanti när varan byts ut? - Frågor och svar | Konsumentverket

Vänligen

Cecilia
Vägledare, Konsumentverket

Kommentera eller ställ en följdfråga

0 / 2000

När du kommenterar en fråga eller ställer en följdfråga i vårt frågeforum behöver Konsumentverket behandla dina personuppgifter. De uppgifter som vi behandlar om dig är:

  • Namn
  • E-postadress
  • IP-adress

Syftet med behandlingen

Syftet med behandlingen är att du som konsument ska kunna kommentera en befintlig fråga eller ställa en följdfråga till våra vägledare och få ett svar. Den rättsliga grunden för behandlingen är artikel 6. 1.e i dataskyddsförordningen, vilket innebär att behandlingen är nödvändig för att utföra en uppgift av allmänt intresse.

Så använder vi dina personuppgifter

Konsumentverket använder din e-postadress för att kunna meddela dig när vi har svarat på din kommentar eller följdfråga. Din IP-adress behöver vi för att kunna göra en teknisk felsökning och för att kunna svartlista användare som missbrukar frågeforumet. Ditt namn använder vi för att kunna ge dig ett personligt tilltal. Det är frivilligt att ange namn. Dina personuppgifter kan komma att delas med de personuppgiftsbiträden som Konsumentverket använder för att kunna utföra myndighetens uppdrag och fullgöra våra skyldigheter. I vissa fall kan dina personuppgifter lämnas vidare till någon av de fyra konsumentbyråerna.

Lagring och radering av personuppgifter

De personuppgifter du anger sparas hos oss i tre år och raderas därefter.

Allmänna handlingar

Konsumentverket är en statlig myndighet, vilket innebär att handlingar som skickas till oss blir allmänna handlingar som kan komma att lämnas ut enligt offentlighetsprincipen. Det kan i vissa fall även gälla dina personuppgifter.

Lämna inte känsliga personuppgifter

Tänk på att aldrig lämna känsliga personuppgifter om dig själv eller någon annan. Känsliga personuppgifter är sådana som avslöjar ras eller etniskt ursprung, politiska åsikter, religiös eller filosofisk övertygelse, medlemskap i fackförening samt personuppgifter som rör hälsa.

Dina rättigheter

Du har rätt att kontakta oss för att få information om vilka uppgifter vi hanterar om dig eller för att begära rättelse, överföring, radering eller begränsning av dina personuppgifter.

Läs mer om dina rättigheter på konsumentverket.se

Har du en fråga om något annat?

AI-assistenten är tillgänglig dygnet runt!

Chatta med vår AI-assistent

Öppna AI-chatten

Vi använder oss av artificiell intelligens för att ge dig som är konsument svar på frågor som handlar om köp av varor och tjänster. Du pratar inte med en riktig person.

Kontakta våra konsumentvägledare om du inte hittat svaret på just din fråga.

Kontakta konsumentvägledare