Mobil, tv, bredband

Den streamade filmen funkade inte. Vad har jag rätt till?

Fråga

Jag hyrde en film online. Filmen hackade, den gick inte att se mer än några minuter i taget utan störning. Vi skulle ha filmkväll och hela upplevelsen blev förstörd. Vad har jag rätt till?

Exempel på fråga till Konsumentverkets vägledning

Svar från Konsumentverket

Hej,

Konsumentköplagen gäller när du hyr eller köper en film online av ett företag.

Enligt lagen ansvarar företaget för fel med filmen under hela hyrperioden.

Företaget ska se till att filmen ska fundera som utlovat. De ska också ge dig den information du behöver få innan köpet. Det kan till exempel handla om de tekniska förutsättningar som behövs för att kunna se filmen.

Det är bra om du kan visa att det är fel på uppspelningen. Du kanske till exempel kan filma felet.

Det är sedan företaget som behöver visa att det rör sig om ett fel de inte behöver ta ansvar för. Till exempel att felet beror på ditt internet jämfört med de tekniska krav de informerat om vid köp. Finns det ett fel på filmen som företaget ansvarar för ska de åtgärda felet inom skälig tid och utan kostnad för dig.

Tycker du att filmen inte fungerade som du ska kunna förvänta dig har du rätt att klaga (reklamera). Det är bra att reklamera skriftligen, till exempel via mejl.

Om dina rättigheter vid köp av streamingtjänst

Vänligen

Cecilia
Vägledare, Konsumentverket

Kommentera eller ställ en följdfråga

0 / 2000

När du kommenterar en fråga eller ställer en följdfråga i vårt frågeforum behöver Konsumentverket behandla dina personuppgifter. De uppgifter som vi behandlar om dig är:

  • Namn
  • E-postadress
  • IP-adress

Syftet med behandlingen

Syftet med behandlingen är att du som konsument ska kunna kommentera en befintlig fråga eller ställa en följdfråga till våra vägledare och få ett svar. Den rättsliga grunden för behandlingen är artikel 6. 1.e i dataskyddsförordningen, vilket innebär att behandlingen är nödvändig för att utföra en uppgift av allmänt intresse.

Så använder vi dina personuppgifter

Konsumentverket använder din e-postadress för att kunna meddela dig när vi har svarat på din kommentar eller följdfråga. Din IP-adress behöver vi för att kunna göra en teknisk felsökning och för att kunna svartlista användare som missbrukar frågeforumet. Ditt namn använder vi för att kunna ge dig ett personligt tilltal. Det är frivilligt att ange namn. Dina personuppgifter kan komma att delas med de personuppgiftsbiträden som Konsumentverket använder för att kunna utföra myndighetens uppdrag och fullgöra våra skyldigheter. I vissa fall kan dina personuppgifter lämnas vidare till någon av de fyra konsumentbyråerna.

Lagring och radering av personuppgifter

De personuppgifter du anger sparas hos oss i tre år och raderas därefter.

Allmänna handlingar

Konsumentverket är en statlig myndighet, vilket innebär att handlingar som skickas till oss blir allmänna handlingar som kan komma att lämnas ut enligt offentlighetsprincipen. Det kan i vissa fall även gälla dina personuppgifter.

Lämna inte känsliga personuppgifter

Tänk på att aldrig lämna känsliga personuppgifter om dig själv eller någon annan. Känsliga personuppgifter är sådana som avslöjar ras eller etniskt ursprung, politiska åsikter, religiös eller filosofisk övertygelse, medlemskap i fackförening samt personuppgifter som rör hälsa.

Dina rättigheter

Du har rätt att kontakta oss för att få information om vilka uppgifter vi hanterar om dig eller för att begära rättelse, överföring, radering eller begränsning av dina personuppgifter.

Läs mer om dina rättigheter på konsumentverket.se

Har du en fråga om något annat?

AI-assistenten är tillgänglig dygnet runt!

Chatta med vår AI-assistent

Öppna AI-chatten

Vi använder oss av artificiell intelligens för att ge dig som är konsument svar på frågor som handlar om köp av varor och tjänster. Du pratar inte med en riktig person.

Kontakta våra konsumentvägledare om du inte hittat svaret på just din fråga.

Kontakta konsumentvägledare