Mobil, tv, bredband
Den streamade filmen funkade inte. Vad har jag rätt till?
Svar från Konsumentverket
Hej,
Konsumentköplagen gäller när du hyr eller köper en film online av ett företag.
Enligt lagen ansvarar företaget för fel med filmen under hela hyrperioden.
Företaget ska se till att filmen ska fundera som utlovat. De ska också ge dig den information du behöver få innan köpet. Det kan till exempel handla om de tekniska förutsättningar som behövs för att kunna se filmen.
Det är bra om du kan visa att det är fel på uppspelningen. Du kanske till exempel kan filma felet.
Det är sedan företaget som behöver visa att det rör sig om ett fel de inte behöver ta ansvar för. Till exempel att felet beror på ditt internet jämfört med de tekniska krav de informerat om vid köp. Finns det ett fel på filmen som företaget ansvarar för ska de åtgärda felet inom skälig tid och utan kostnad för dig.
Tycker du att filmen inte fungerade som du ska kunna förvänta dig har du rätt att klaga (reklamera). Det är bra att reklamera skriftligen, till exempel via mejl.
Om dina rättigheter vid köp av streamingtjänst
Vänligen
Cecilia
Vägledare, Konsumentverket
Sök bland frågor och svar
Har du en fråga om något annat?
AI-assistenten är tillgänglig dygnet runt!
Chatta med vår AI-assistent
Kontakta våra konsumentvägledare om du inte hittat svaret på just din fråga.
Kontakta konsumentvägledare
Fråga
Jag hyrde en film online. Filmen hackade, den gick inte att se mer än några minuter i taget utan störning. Vi skulle ha filmkväll och hela upplevelsen blev förstörd. Vad har jag rätt till?
Exempel på fråga till Konsumentverkets vägledning