Pris och betalningar
Råkat betala faktura två gånger
Svar från Konsumentverket
Hej,
Ja du bör få tillbaka betalningen du gjort av misstag.
Det bör du få enligt en allmänjuridisk princip kallad condictio indebiti. Huvudregeln enligt denna princip är nämligen att betalningar du gjort av misstag ska återbetalas. Detta så länge den som mottagit betalning inte hunnit inrätta sig efter den. Meddela därför företaget så fort som möjligt att du önskar en återbetalning.
Företaget kan vid en återbetalning ha rätt till ersättning för eventuell kostnad de drabbats på grund av din felaktiga betalning.
Betalningsföreläggande
Får du ingen återbetalning kan du ha möjlighet att vända dig till Kronofogden och ansöka om ett betalningsföreläggande.
Ta kontakt med Kronofogden för mer information.
Om betalningsföreläggande på Kronofogdens webbplats
Kommunal konsumentvägledning
Ett annat tips är att kontakta din kommun för att se om de har möjlighet att hjälpa dig. Många kommuner erbjuder konsumentvägledning. De kan i vissa fall tolka avtal och hjälpa till i kontakten med företag.
Sök kommunal konsumentvägledning
Vänligen
Cecilia
Vägledare, Konsumentverket
Sök bland frågor och svar
Har du en fråga om något annat?
AI-assistenten är tillgänglig dygnet runt!
Chatta med vår AI-assistent
Kontakta våra konsumentvägledare om du inte hittat svaret på just din fråga.
Kontakta konsumentvägledare
Fråga
Jag har upptäckt att jag råkat betala samma faktura två gånger. Betalningarna är exakt likadana, det vill säga samma OCR-nummer och summa. Har jag rätt att få tillbaka den felaktiga betalningen?
Exempel på fråga till Konsumentverkets vägledning