Övriga områden
Måste jag betala fakturan från Autono.se?
Svar från Konsumentverket
Hej,
Det ska framgå tydligt att en tjänst kostar pengar. Det står i prisinformationslagen.
Om det framgår tydligt eller inte avgörs från fall till fall. Tyvärr kan vi inte göra någon bedömning i enskilda fall.
Har du inte ingått något avtal är du inte bunden att betala någonting. Det är företaget som ska bevisa att det finns ett avtal mellan er.
Bestrida en faktura
Anser du att det inte framgått tydligt kan du att bestrida fakturan. Då skriver du ett mejl till företaget och meddelar att du bestrider fakturan och varför.
Ångerrätt
Har priset framgått kan du istället ha ångerrätt.
Du kan läsa mer om ångerrätten och vilka andra rättigheter du kan ha på vår webbplats.
Hjälp att tolka avtal
Undersök om din kommun erbjuder konsumentvägledning. De kan i vissa fall tolka avtal.
Sök kommunal konsumentvägledning
Anmäl till Konsumentverket
Tycker du företaget gör fel? Tipsa oss genom att göra en anmälan till oss på Konsumentverket.
Din anmälan kan hjälpa oss i vårt arbete att granska företag som inte följer konsumentlagstiftningen.
Du kommer inte att få någon personlig återkoppling eller hjälp kopplat till din anmälan.
Vänligen
Adam
Vägledare, Konsumentverket
Sök bland frågor och svar
Har du en fråga om något annat?
AI-assistenten är tillgänglig dygnet runt!
Chatta med vår AI-assistent
Kontakta våra konsumentvägledare om du inte hittat svaret på just din fråga.
Kontakta konsumentvägledare
Fråga
Jag fyllde i mina uppgifter på en bilvärderingssajt på nätet. Det stod ingenstans att värderingen kostade. Nu har jag fått en faktura på 169 euro från företaget. Är inte ens säker att beställningen gick igenom!
Måste jag betala?
Vanlig fråga till Konsumentverkets vägledning