Fordon

Ska jag betala fakturan från bildep.se?

Fråga

Jag fyllde i mina uppgifter på en bilvärderingssajt på nätet som hette bildep.se. Det stod ingenstans att värderingen kostade pengar.  Är inte ens säker på att beställningen gick igenom! Nu har jag fått en faktura på 169 euro från företaget.

Måste jag betala fakturan?

Exempel på fråga till vägledningen

Svar från Konsumentverket

Hej,

Det måste framgå tydligt att en tjänst kostar pengar. Priset ska anges i kronor. Det står i prisinformationslagen.

Om det framgår tydligt eller inte avgörs från fall till fall. Tyvärr kan vi inte göra någon bedömning i enskilda fall.

Om det inte framgått tydligt eller om du inte har ingått något avtal är du inte bunden att betala någonting. Det är företaget som ska bevisa att det framgått tydligt och att det finns ett avtal mellan er.

Bestrida en faktura

Anser du att det inte framgått tydligt eller att du inte ingått något avtal kan du bestrida fakturan. Då skriver du ett mejl till företaget och meddelar att du bestrider fakturan och varför.

Om att bestrida en faktura

Ångerrätt
Har priset framgått kan du istället ha ångerrätt.

Du kan läsa mer om ångerrätten och vilka andra rättigheter du kan ha på vår webbplats.

Problem med bilvärdering

Hjälp att tolka avtal
Undersök om din kommun erbjuder konsumentvägledning. De kan i vissa fall tolka avtal och hjälpa till på andra sätt.

Sök kommunal konsumentvägledning

Anmäl till Konsumentverket
Tycker du företaget gör fel? Tipsa oss genom att göra en anmälan till oss på Konsumentverket.

Din anmälan kan hjälpa oss i vårt arbete att granska företag som inte följer konsumentlagstiftningen.

Du kommer inte att få någon personlig återkoppling eller hjälp kopplat till din anmälan.

Anmäl till Konsumentverket

Vänligen

Erika
Vägledare, Konsumentverket

Kommentera eller ställ en följdfråga

0 / 2000

När du kommenterar en fråga eller ställer en följdfråga i vårt frågeforum behöver Konsumentverket behandla dina personuppgifter. De uppgifter som vi behandlar om dig är:

  • Namn
  • E-postadress
  • IP-adress

Syftet med behandlingen

Syftet med behandlingen är att du som konsument ska kunna kommentera en befintlig fråga eller ställa en följdfråga till våra vägledare och få ett svar. Den rättsliga grunden för behandlingen är artikel 6. 1.e i dataskyddsförordningen, vilket innebär att behandlingen är nödvändig för att utföra en uppgift av allmänt intresse.

Så använder vi dina personuppgifter

Konsumentverket använder din e-postadress för att kunna meddela dig när vi har svarat på din kommentar eller följdfråga. Din IP-adress behöver vi för att kunna göra en teknisk felsökning och för att kunna svartlista användare som missbrukar frågeforumet. Ditt namn använder vi för att kunna ge dig ett personligt tilltal. Det är frivilligt att ange namn. Dina personuppgifter kan komma att delas med de personuppgiftsbiträden som Konsumentverket använder för att kunna utföra myndighetens uppdrag och fullgöra våra skyldigheter. I vissa fall kan dina personuppgifter lämnas vidare till någon av de fyra konsumentbyråerna.

Lagring och radering av personuppgifter

De personuppgifter du anger sparas hos oss i tre år och raderas därefter.

Allmänna handlingar

Konsumentverket är en statlig myndighet, vilket innebär att handlingar som skickas till oss blir allmänna handlingar som kan komma att lämnas ut enligt offentlighetsprincipen. Det kan i vissa fall även gälla dina personuppgifter.

Lämna inte känsliga personuppgifter

Tänk på att aldrig lämna känsliga personuppgifter om dig själv eller någon annan. Känsliga personuppgifter är sådana som avslöjar ras eller etniskt ursprung, politiska åsikter, religiös eller filosofisk övertygelse, medlemskap i fackförening samt personuppgifter som rör hälsa.

Dina rättigheter

Du har rätt att kontakta oss för att få information om vilka uppgifter vi hanterar om dig eller för att begära rättelse, överföring, radering eller begränsning av dina personuppgifter.

Läs mer om dina rättigheter på konsumentverket.se

Innehållet är framtaget i samarbete med Konsument Europa, som är en del av ECC-nätverket och Konsumentverket. Konsument Europa medfinansieras av Europeiska unionen.

Innehållet på denna sida kan inte anses återspegla åsikter av Europeiska kommissionen och/eller Europeiska innovationsrådet och genomförandeorganet för små och medelstora företag (EISMEA) eller något annat organ i Europeiska unionen. Europeiska kommissionen och EISMEA frånsäger sig ansvar för eventuell användning av innehållet och dess information.

EU-flagga med texten Medfinansieras av Europeiska unionen

Har du en fråga om något annat?

AI-assistenten är tillgänglig dygnet runt!

Chatta med vår AI-assistent

Öppna AI-chatten

Vi använder oss av artificiell intelligens för att ge dig som är konsument svar på frågor som handlar om köp av varor och tjänster. Du pratar inte med en riktig person.

Kontakta våra konsumentvägledare om du inte hittat svaret på just din fråga.

Kontakta konsumentvägledare