Privatekonomi och försäkring

Jag kan inte betala mina fakturor, vart kan jag vända mig?

Fråga

Min privata ekonomi går inte ihop efter sommarens oväntade utgifter och jag har räkningar som jag inte kan betala. Vad kan jag göra och vart kan jag vända mig för att få hjälp?

Kan en lösning vara att ta ett lån för utgifterna?

Exempel på fråga till Konsumentverkets vägledning

Svar från Konsumentverket

Hej!

Tack för din fråga!

Börja med att prioritera att betala hyra/boendekostnad, kostnad för el och att ha pengar till mat, medicin och annat som du måste ha för att leva.

Om du sedan har fakturor eller lån som du inte kan betala är det bästa du kan göra att kontakta långivaren eller företaget som har skickat fakturan och försöka komma fram till en avbetalningsplan.

Vi rekommenderar inte att ta nya lån för att lösa de gamla lånen eller för att kunna betala fakturorna. Det kan kännas som en bra lösning för stunden, men leder ofta till större skuldsättning på lång sikt.

Läs mer om privatekonomi och konsumtionslån
Vi har samlat en del tips och information om privatekonomi på vår webbplats, du kommer till den via länken nedan. Och vår samarbetsbyrå Konsumenternas Bank- och finansbyrå har också information om konsumtionslån.

Din ekonomi - om privatekonomi | Konsumentverket

Konsumtionslån | Konsumenternas Bank- och finansbyrå

Om du ändå vill ta ett lån
Om du ändå beslutar dig för att ta ett lån är det bra om du tänker på att undersöka ränta och andra kostnader kopplade till lånet. Tänk på att jämföra långivare.

Om du känner dig osäker och behöver hjälp innan du ska ta ett lån finns det kommunala budget- och skuldrådgivare i din kommun som kan hjälpa dig.

Kontakta din kommunala budget- och skuldrådgivning
Behöver du mer rådgivning kring din ekonomi kan du kontakta budget- och skuldrådgivningen i din kommun. Dit kan du vända dig för att få hjälp med att:

  • planera din ekonomi och göra en budget
  • hantera och prioritera dina skulder
  • kontakta dem du är skyldig pengar
  • få stöd före, under och efter en skuldsanering
Rådgivningen är kostnadsfri och budget- och skuldrådgivaren har tystnadsplikt.

Sök din kommunala budget- och skuldrådgivning här

Vänligen

Emma
Vägledare, Konsumentverket

Kommentera eller ställ en följdfråga

0 / 2000

När du kommenterar en fråga eller ställer en följdfråga i vårt frågeforum behöver Konsumentverket behandla dina personuppgifter. De uppgifter som vi behandlar om dig är:

  • Namn
  • E-postadress
  • IP-adress

Syftet med behandlingen

Syftet med behandlingen är att du som konsument ska kunna kommentera en befintlig fråga eller ställa en följdfråga till våra vägledare och få ett svar. Den rättsliga grunden för behandlingen är artikel 6. 1.e i dataskyddsförordningen, vilket innebär att behandlingen är nödvändig för att utföra en uppgift av allmänt intresse.

Så använder vi dina personuppgifter

Konsumentverket använder din e-postadress för att kunna meddela dig när vi har svarat på din kommentar eller följdfråga. Din IP-adress behöver vi för att kunna göra en teknisk felsökning och för att kunna svartlista användare som missbrukar frågeforumet. Ditt namn använder vi för att kunna ge dig ett personligt tilltal. Det är frivilligt att ange namn. Dina personuppgifter kan komma att delas med de personuppgiftsbiträden som Konsumentverket använder för att kunna utföra myndighetens uppdrag och fullgöra våra skyldigheter. I vissa fall kan dina personuppgifter lämnas vidare till någon av de fyra konsumentbyråerna.

Lagring och radering av personuppgifter

De personuppgifter du anger sparas hos oss i tre år och raderas därefter.

Allmänna handlingar

Konsumentverket är en statlig myndighet, vilket innebär att handlingar som skickas till oss blir allmänna handlingar som kan komma att lämnas ut enligt offentlighetsprincipen. Det kan i vissa fall även gälla dina personuppgifter.

Lämna inte känsliga personuppgifter

Tänk på att aldrig lämna känsliga personuppgifter om dig själv eller någon annan. Känsliga personuppgifter är sådana som avslöjar ras eller etniskt ursprung, politiska åsikter, religiös eller filosofisk övertygelse, medlemskap i fackförening samt personuppgifter som rör hälsa.

Dina rättigheter

Du har rätt att kontakta oss för att få information om vilka uppgifter vi hanterar om dig eller för att begära rättelse, överföring, radering eller begränsning av dina personuppgifter.

Läs mer om dina rättigheter på konsumentverket.se

Har du en fråga om något annat?

AI-assistenten är tillgänglig dygnet runt!

Chatta med vår AI-assistent

Öppna AI-chatten

Vi använder oss av artificiell intelligens för att ge dig som är konsument svar på frågor som handlar om köp av varor och tjänster. Du pratar inte med en riktig person.

Kontakta våra konsumentvägledare om du inte hittat svaret på just din fråga.

Kontakta konsumentvägledare