Fordon

Får bilfirman köpa tillbaka en felaktig bil till lägre pris?

Fråga

Bilen jag köpte för 4 månader visade sig ha problem med motorn. Så fort jag märket felet kontaktade jag bilfirman jag köpte bilen av. De tog in bilen och kom fram till att det inte skulle gå att laga felet. Företaget har därför erbjudit sig att köpa tillbaka bilen. De säger dock att de inte kan betala lika mycket som jag köpte bilen för. Priset skulle bli ganska mycket längre. Kan de göra så?

Exempel på fråga till Konsumentverkets vägledning

Svar från Konsumentverket

Hej,

Nej bilfirman får inte göra så om köpet ska hävas.

Är det ett urspungligt fel på din bil som räknas som stort och allvarligt har du rätt att häva köpet. Att häva ett köp innebär att köpet återgår. Du lämnar då tillbaka bilen och får tillbaka pengarna. Då kan inte bilfirman förhandla om priset. Men de kan i vissa fall ha rätt att göra ett så kallat nyttoavdrag.

Om bilfirman köper tillbaka bilen, gör ett återköp, innebär det som regel att ni ingår ett nytt avtal där du säljer din bil till dem. Köper bilfirman din bil kan de bestämma vilket pris de vill köpa den för. Och du kan bestämma om du vill sälja din bil till dem och till det priset.

Kontakta bilfirman. Gärna skriftligen. Fråga vad är de menar och framför vad du anser att du har rätt till.

I vår guide kan du läsa mer om dina rättigheter vid fel på bil. Där kan du också läsa hur du kan gå vidare om du och bilfirman inte kommer överens.

Mer om dina rättigheter vid fel på bil

Vänligen

Cecilia
Vägledare, Konsumentverket

Kommentera eller ställ en följdfråga

0 / 2000

När du kommenterar en fråga eller ställer en följdfråga i vårt frågeforum behöver Konsumentverket behandla dina personuppgifter. De uppgifter som vi behandlar om dig är:

  • Namn
  • E-postadress
  • IP-adress

Syftet med behandlingen

Syftet med behandlingen är att du som konsument ska kunna kommentera en befintlig fråga eller ställa en följdfråga till våra vägledare och få ett svar. Den rättsliga grunden för behandlingen är artikel 6. 1.e i dataskyddsförordningen, vilket innebär att behandlingen är nödvändig för att utföra en uppgift av allmänt intresse.

Så använder vi dina personuppgifter

Konsumentverket använder din e-postadress för att kunna meddela dig när vi har svarat på din kommentar eller följdfråga. Din IP-adress behöver vi för att kunna göra en teknisk felsökning och för att kunna svartlista användare som missbrukar frågeforumet. Ditt namn använder vi för att kunna ge dig ett personligt tilltal. Det är frivilligt att ange namn. Dina personuppgifter kan komma att delas med de personuppgiftsbiträden som Konsumentverket använder för att kunna utföra myndighetens uppdrag och fullgöra våra skyldigheter. I vissa fall kan dina personuppgifter lämnas vidare till någon av de fyra konsumentbyråerna.

Lagring och radering av personuppgifter

De personuppgifter du anger sparas hos oss i tre år och raderas därefter.

Allmänna handlingar

Konsumentverket är en statlig myndighet, vilket innebär att handlingar som skickas till oss blir allmänna handlingar som kan komma att lämnas ut enligt offentlighetsprincipen. Det kan i vissa fall även gälla dina personuppgifter.

Lämna inte känsliga personuppgifter

Tänk på att aldrig lämna känsliga personuppgifter om dig själv eller någon annan. Känsliga personuppgifter är sådana som avslöjar ras eller etniskt ursprung, politiska åsikter, religiös eller filosofisk övertygelse, medlemskap i fackförening samt personuppgifter som rör hälsa.

Dina rättigheter

Du har rätt att kontakta oss för att få information om vilka uppgifter vi hanterar om dig eller för att begära rättelse, överföring, radering eller begränsning av dina personuppgifter.

Läs mer om dina rättigheter på konsumentverket.se

Har du en fråga om något annat?

AI-assistenten är tillgänglig dygnet runt!

Chatta med vår AI-assistent

Öppna AI-chatten

Vi använder oss av artificiell intelligens för att ge dig som är konsument svar på frågor som handlar om köp av varor och tjänster. Du pratar inte med en riktig person.

Kontakta våra konsumentvägledare om du inte hittat svaret på just din fråga.

Kontakta konsumentvägledare