Abonnemang och prenumerationer
Faktura från Nordic Plus – trots att jag inte beställt?
Svar från Konsumentverket
Hej!
Om du vet om att du inte tackat ja till Nordic plus under samtalet är du inte skyldig att betala fakturan.
När företaget ringer dig via telefon finns det även ett skriftlighetskrav som innebär att du efter samtalet också behöver tacka ja till erbjudandet skriftligen. Du behöver alltså först tacka ja muntligt för att sedan skriftligen tacka ja efter samtalet för att avtalet ska vara giltigt.
Det är alltid företaget som måste kunna visa att det finns ett giltigt avtal för att kunna kräva dig på betalning.
Bestrida felaktig faktura
När du får en faktura som du anser är felaktig bör du skriftligen bestrida (protestera mot) fakturan. Skriv till Nordic plus och förklara varför du anser att fakturan är felaktig och att du inte kommer betala den. Mejl fungerar bra.
Det är viktigt att du fortsätter bestrida om du får inkassokrav eller krav från Kronofogden. Om du bestrider i alla led kan du inte få betalningsanmärkning.
Mer om att bestrida en felaktig faktura
Kommunal konsumentvägledning
Ett tips är att kontakta din kommun för att se om de har möjlighet att hjälpa dig mer med ditt ärende. Många kommuner erbjuder nämligen konsumentvägledning och de kan i vissa fall tolka avtal och hjälpa till i kontakten med företag om det skulle behövas.
Sök kommunal konsumentvägledning
Anmäl till Konsumentverket
Tycker du att Nordic plus gjort fel kan du tipsa oss genom att göra en anmälan till Konsumentverket.
Din anmälan kan hjälpa oss i vårt arbete att granska företag som inte följer konsumentlagstiftningen.
Du kommer inte att få någon personlig återkoppling eller hjälp kopplat till din anmälan.
Vänligen
Hanna
Konsumentverket
Sök bland frågor och svar
Har du en fråga om något annat?
AI-assistenten är tillgänglig dygnet runt!
Chatta med vår AI-assistent
Kontakta våra konsumentvägledare om du inte hittat svaret på just din fråga.
Kontakta konsumentvägledare
Fråga
Hej!
Jag har tidigare varit kund hos Nordic plus men det är avslutat sen något år tillbaka. För någon vecka sedan fick jag ett samtal där företaget ställde olika frågor kopplade till min hälsa. Jag sa att jag inte var intresserad av att köpa något från dem och avslutade samtalet.
Nu har jag ändå fått hem en faktura från företaget som jag inte vill betala. De skriver på fakturan att de har olika betalningsalternativ där jag får 20-10 % rabatt på priset beroende på hur snabbt jag gör min inbetalning.
Vad ska jag göra?
Exempel på fråga till Konsumentverkets vägledning