Abonnemang och prenumerationer
Faktura från Nordic Plus – trots att jag inte beställt?
Svar från Konsumentverket
Hej!
Om du vet om att du inte tackat ja till Nordic plus under samtalet är du inte skyldig att betala fakturan.
När företaget ringer dig via telefon finns det även ett skriftlighetskrav som innebär att du efter samtalet också behöver tacka ja till erbjudandet skriftligen. Du behöver alltså först tacka ja muntligt för att sedan skriftligen tacka ja efter samtalet för att avtalet ska vara giltigt.
Det är alltid företaget som måste kunna visa att det finns ett giltigt avtal för att kunna kräva dig på betalning.
Bestrida felaktig faktura
När du får en faktura som du anser är felaktig bör du skriftligen bestrida (protestera mot) fakturan. Skriv till Nordic plus och förklara varför du anser att fakturan är felaktig och att du inte kommer betala den. Mejl fungerar bra.
Det är viktigt att du fortsätter bestrida om du får inkassokrav eller krav från Kronofogden. Om du bestrider i alla led kan du inte få betalningsanmärkning.
Mer om att bestrida en felaktig faktura
Kommunal konsumentvägledning
Ett tips är att kontakta din kommun för att se om de har möjlighet att hjälpa dig mer med ditt ärende. Många kommuner erbjuder nämligen konsumentvägledning och de kan i vissa fall tolka avtal och hjälpa till i kontakten med företag om det skulle behövas.
Sök kommunal konsumentvägledning
Anmäl till Konsumentverket
Tycker du att Nordic plus gjort fel kan du tipsa oss genom att göra en anmälan till Konsumentverket.
Din anmälan kan hjälpa oss i vårt arbete att granska företag som inte följer konsumentlagstiftningen.
Du kommer inte att få någon personlig återkoppling eller hjälp kopplat till din anmälan.
Vänligen
Hanna
Konsumentverket
Följdfråga
Är det seriöst att erbjuda rabatt på en skuld?
Ingrid
Svar från Konsumentverket
Hej Ingrid,
Tack för din fråga!
Vi kan inte uttala oss om enskilda företag agerar seriöst eller inte eftersom vårt uppdrag är att ge oberoende vägledning.
Du kan istället läsa vår artikel med tips kring hur du kan undersöka om ett företag är seriöst.
Vänligen
Vägledare
Konsumentverket
Följdfråga
Min fru har fått "slutligt betalningskrav" på 1200:- med förslag på 10-20 procent rabatt. Ett tidigare avtal uppsades och slutfakturerades februari 2024. Jag försöker ringa nordic Plus kundtjänst, telefonen visar att det tutat i 40 min utan att någon svarar, man blir så trött och förbannad.
Kenneth
Följdfråga
Jag har råkat ut för samma sak fick exakt lika faktura från Nordic Plus.
Fakturan ser inte ut som tidigare fakturor.Dessutom påstår Nordic Plus att de skickat flera påminnelser vilket är helt fel. Jag har bevis på att jag sagt upp mitt medlemskap och att jag bara önskade provpaketet.
Helena
Svar från Konsumentverket
Hej Kenneth och Helena,
Tack för era frågor!
Om de tidigare avtalen redan är avslutade är ni inte skyldiga att betala fakturan. Det gäller så länge Nordic plus inte kan visa att det saknas betalningar från era tidigare avtal.
Det är Nordic plus som ska kunna bevisa att ni är skyldiga att betala. Om de inte kan bevisa detta behöver ni inte betala fakturan när ni har avslutat avtalen.
Mer om att bestrida en felaktig faktura
Vänligen
Vägledare
Konsumentverket
Följdfråga
Jag har nu fått en faktura från nordic plus på en produkt som jag inte vet vad det är. Exemplet ovan är precis lika som det jag varit/är med om..
Ska nu försöka ringa dit på deras telefontid.
Hoppas dom svarar
Följdfråga
Min mor har fått samma påminnelse. Framgår inte vad det är som är obetalt och inte när köp gjorts men erbjudande om rabatt på skulden vid snabb betalning. Försökt ringa och har mailat men det går inte att få svar. Dom skriver själva att dom vill få ett snabbt och smidigt slut på detta så jag hoppas dom blir stoppade i det dom håller på med snabbt. Anmält till konsumentverket.
Annica
Följdfråga
Mina mamma har fått en faktura som det står slutltig betalning krav från Nordic Plus.
Hon har ringt och mejlat hon får inget svar.
Var kan man få hjälp? Hittar inte konsumenverket i hennes kommun
Kan hon ringa närmaste kommun
Med vänliga Hälsningar
Daniel
Svar från Konsumentverket
Hej Daniel,
Tack för din fråga!
Din mamma kan tyvärr inte få hjälp av en annan kommuns konsumentvägledning. Hon kan endast kontakta konsumentvägledningen i den kommun hon bor och är skriven i.
Bestrida felaktig faktura
Din mamma behöver själv bestrida (protestera mot) fakturan hon fått om hon anser att den är felaktig. Hon bör skriva till Nordic plus varför hon anser att fakturan är felaktig och att hon inte kommer betala den. Mejl fungerar bra.
Det är viktigt att fin mamma fortsätter bestrida om hon skulle få inkassokrav eller krav från Kronofogden. Om hon bestrider i alla led kan hon inte få betalningsanmärkning.
Mer om att bestrida en felaktig faktura
Vänligen
Vägledare
Konsumentverket
Följdfråga
Jag vill avsluta magnesium MEN ingen svarar å tel
Vad gör man?
Ingegärd
Svar från Konsumentverket
Hej Ingegärd,
Tack för din fråga!
Om företaget inte svarar dig på telefon kan du kontakta dem via mejl. Vi rekommenderar att man kontaktar företaget skriftligen när man vill säga upp ett abonnemang eller bestrida en faktura. Det beror på att du då får bevis på att du har kontaktat dem och när du har gjort det.
Mer om hälsokost och att avsluta ett abonnemang
Vänligen
Vägledare
Konsumentverket
Följdfråga
Jag mailade och bestred betalningsansvar och fick ganska omgående svar att dom hade felfakturerat och att jag inte behövde betala. Att skicka ut fakturor med hot om inkassokrav, utan att ha fog för det, är inte seriöst.
Jag tackar och är förvånad över Konsumentverkets engagemang i frågan.
Kenneth
Sök bland frågor och svar
Har du en fråga om något annat?
AI-assistenten är tillgänglig dygnet runt!
Chatta med vår AI-assistent
Kontakta våra konsumentvägledare om du inte hittat svaret på just din fråga.
Kontakta konsumentvägledare
Fråga
Hej!
Jag har tidigare varit kund hos Nordic plus men det är avslutat sen något år tillbaka. För någon vecka sedan fick jag ett samtal där företaget ställde olika frågor kopplade till min hälsa. Jag sa att jag inte var intresserad av att köpa något från dem och avslutade samtalet.
Nu har jag ändå fått hem en faktura från företaget som jag inte vill betala. De skriver på fakturan att de har olika betalningsalternativ där jag får 20-10 % rabatt på priset beroende på hur snabbt jag gör min inbetalning.
Vad ska jag göra?
Exempel på fråga till Konsumentverkets vägledning