Resor
Flygbolaget Braathens har gått i konkurs. Vad har jag rätt till?
Svar från Konsumentverket
Hej,
Vad du har rätt till beror på om det är endast flyg du köpt eller om flygresan är en del av en paketresa.
Om du bokat en paketresa
Du ska kontakta paketresearrangören när ditt flyg i paketresan ställts in på grund av att flygbolaget gått i konkurs.
Paketresearrangören ska i första hand ordna med en likvärdig transport, till exempel boka ett nytt flyg åt dig. Skulle det inte vara möjligt kan du ha rätt att avboka hela paketresan och få full återbetalning.
Om du godtar en ombokning men förlorar tid på resmålet kan du ha rätt till ett prisavdrag på paketresan.
Endast flygresa
Har du bokat endast flygresa kan du ha möjlighet att få hjälp av din bank, din försäkring eller rikta dina krav mot konkursboet.
Om du har betalat via en kredit
Har du betalat via någon form av kredit, som kreditkort eller faktura, skyddas du av konsumentkreditlagen. Då finns möjligheten att ställa samma krav mot din kreditgivare/bank som mot företaget. Ta i sådant fall kontakt med kreditgivaren och förklara att du vill använda dig av invändningsrätten i konsumentkreditlagen.
Om du har en faktura som ännu inte är betald så kan du även då vända dig till kreditgivaren och begära att de ska pausa eller makulera fakturan beroende på din situation.
Har du betalat flygbiljetten med ett annat betalkort än ett kreditkort? Kortföretaget kan ha egna regler som ger dig rätt till ersättning. Vad som gäller beror på vad som står i kortföretagets villkor. Kontakta kortföretaget och fråga vad som gäller för just ditt kort.
Har du en försäkring?
Har du köpt en tilläggsförsäkring i samband med köpet av resan kan det finnas möjlighet att få ersättning via försäkringen. Du kan också höra med ditt försäkringsbolag om du har något skydd i hemförsäkringen.
Krav till konkursförvaltaren
Finns det inte möjlighet för dig att få tillbaka pengar via bank eller försäkring kan du anmäla dina krav till flygbolagets konkursförvaltare.
Var tydlig med vilka krav du har på flygbolaget. Ta kopior av alla kvitton på kostnader och utlägg som du har haft till följd av det som inträffat och bifoga dem tillsammans med ditt krav.
När ett företag går i konkurs betalas företagets skulder utifrån en särskild ordning. Vissa skulder prioriteras framför andra. Den typen av skuld som ditt krav på återbetalning utgör är en så kallad oprioriterad fordring, och det gör tyvärr att möjligheterna att få tillbaka sina pengar är ganska små.
Vänligen
Vägledare
Konsumentverket
Sök bland frågor och svar
Har du en fråga om något annat?
AI-assistenten är tillgänglig dygnet runt!
Chatta med vår AI-assistent
Kontakta våra konsumentvägledare om du inte hittat svaret på just din fråga.
Kontakta konsumentvägledare
Fråga
Jag ska flyga till Spanien i november men flygbolaget har gått i konkurs så jag kommer inte kunna flyga med dem. Vad har jag rätt till?
Exempel på fråga till vägledningen