Resor

Flygbolaget Braathens har gått i konkurs. Vad har jag rätt till?

Fråga

Jag ska flyga till Spanien i november men flygbolaget har gått i konkurs så jag kommer inte kunna flyga med dem. Vad har jag rätt till?

Exempel på fråga till vägledningen

Svar från Konsumentverket

Hej,

Vad du har rätt till beror på om det är endast flyg du köpt eller om flygresan är en del av en paketresa.

Om du bokat en paketresa
Du ska kontakta paketresearrangören när ditt flyg i paketresan ställts in på grund av att flygbolaget gått i konkurs.

Paketresearrangören ska i första hand ordna med en likvärdig transport, till exempel boka ett nytt flyg åt dig. Skulle det inte vara möjligt kan du ha rätt att avboka hela paketresan och få full återbetalning.

Om du godtar en ombokning men förlorar tid på resmålet kan du ha rätt till ett prisavdrag på paketresan.

Endast flygresa
Har du bokat endast flygresa kan du ha möjlighet att få hjälp av din bank, din försäkring eller rikta dina krav mot konkursboet.

Om du har betalat via en kredit
Har du betalat via någon form av kredit, som kreditkort eller faktura, skyddas du av konsumentkreditlagen. Då finns möjligheten att ställa samma krav mot din kreditgivare/bank som mot företaget. Ta i sådant fall kontakt med kreditgivaren och förklara att du vill använda dig av invändningsrätten i konsumentkreditlagen.

Om du har en faktura som ännu inte är betald så kan du även då vända dig till kreditgivaren och begära att de ska pausa eller makulera fakturan beroende på din situation.

Mer om invändningsrätten

Har du betalat flygbiljetten med ett annat betalkort än ett kreditkort? Kortföretaget kan ha egna regler som ger dig rätt till ersättning. Vad som gäller beror på vad som står i kortföretagets villkor. Kontakta kortföretaget och fråga vad som gäller för just ditt kort.

Har du en försäkring?
Har du köpt en tilläggsförsäkring i samband med köpet av resan kan det finnas möjlighet att få ersättning via försäkringen. Du kan också höra med ditt försäkringsbolag om du har något skydd i hemförsäkringen.

Krav till konkursförvaltaren
Finns det inte möjlighet för dig att få tillbaka pengar via bank eller försäkring kan du anmäla dina krav till flygbolagets konkursförvaltare.

Var tydlig med vilka krav du har på flygbolaget. Ta kopior av alla kvitton på kostnader och utlägg som du har haft till följd av det som inträffat och bifoga dem tillsammans med ditt krav.

När ett företag går i konkurs betalas företagets skulder utifrån en särskild ordning. Vissa skulder prioriteras framför andra. Den typen av skuld som ditt krav på återbetalning utgör är en så kallad oprioriterad fordring, och det gör tyvärr att möjligheterna att få tillbaka sina pengar är ganska små.

Vänligen

Vägledare
Konsumentverket

Kommentera eller ställ en följdfråga

0 / 2000

När du kommenterar en fråga eller ställer en följdfråga i vårt frågeforum behöver Konsumentverket behandla dina personuppgifter. De uppgifter som vi behandlar om dig är:

  • Namn
  • E-postadress
  • IP-adress

Syftet med behandlingen

Syftet med behandlingen är att du som konsument ska kunna kommentera en befintlig fråga eller ställa en följdfråga till våra vägledare och få ett svar. Den rättsliga grunden för behandlingen är artikel 6. 1.e i dataskyddsförordningen, vilket innebär att behandlingen är nödvändig för att utföra en uppgift av allmänt intresse.

Så använder vi dina personuppgifter

Konsumentverket använder din e-postadress för att kunna meddela dig när vi har svarat på din kommentar eller följdfråga. Din IP-adress behöver vi för att kunna göra en teknisk felsökning och för att kunna svartlista användare som missbrukar frågeforumet. Ditt namn använder vi för att kunna ge dig ett personligt tilltal. Det är frivilligt att ange namn. Dina personuppgifter kan komma att delas med de personuppgiftsbiträden som Konsumentverket använder för att kunna utföra myndighetens uppdrag och fullgöra våra skyldigheter. I vissa fall kan dina personuppgifter lämnas vidare till någon av de fyra konsumentbyråerna.

Lagring och radering av personuppgifter

De personuppgifter du anger sparas hos oss i tre år och raderas därefter.

Allmänna handlingar

Konsumentverket är en statlig myndighet, vilket innebär att handlingar som skickas till oss blir allmänna handlingar som kan komma att lämnas ut enligt offentlighetsprincipen. Det kan i vissa fall även gälla dina personuppgifter.

Lämna inte känsliga personuppgifter

Tänk på att aldrig lämna känsliga personuppgifter om dig själv eller någon annan. Känsliga personuppgifter är sådana som avslöjar ras eller etniskt ursprung, politiska åsikter, religiös eller filosofisk övertygelse, medlemskap i fackförening samt personuppgifter som rör hälsa.

Dina rättigheter

Du har rätt att kontakta oss för att få information om vilka uppgifter vi hanterar om dig eller för att begära rättelse, överföring, radering eller begränsning av dina personuppgifter.

Läs mer om dina rättigheter på konsumentverket.se

Har du en fråga om något annat?

AI-assistenten är tillgänglig dygnet runt!

Chatta med vår AI-assistent

Öppna AI-chatten

Vi använder oss av artificiell intelligens för att ge dig som är konsument svar på frågor som handlar om köp av varor och tjänster. Du pratar inte med en riktig person.

Kontakta våra konsumentvägledare om du inte hittat svaret på just din fråga.

Kontakta konsumentvägledare