Övriga områden

Dörrförsäljare ringer på sent på kvällen. Vilka regler gäller?

Fråga

Ibland ringer dörrförsäljare på  hemma hos mig sent på kvällen. Jag tycker det är jobbigt då jag har små barn som lägger sig tidigt. Helst skulle jag inte vilja att någon försäljare ringer på hemma hos mig oavsett tid på dygnet.

Finns det regler för vad som gäller och kan jag förhindra att de ringer på hemma hos mig?

Exempel på fråga till vägledningen

Svar från Konsumentverket

Hej,

Det finns regler som en dörrförsäljare bör följa. Reglerna finns i en branschöverenskommelse, BÖ 2022:0 Etiska regler för direkthandel, försäljning till konsumenter, som Konsumentverket och branschorganisationen för företag som arbetar inom direkthandel tagit fram tillsammans.

Vilka tider får de ringa på?
Försäljare ska respektera ditt privatliv genom att till exempel besöka dig vid rimliga tider på dygnet. Det finns dock inte några bestämda tider för när det är för tidigt eller för sent.

Går det att förhindra att de ringer på?
Försäljare ska respektera om du på något sätt uppger att du inte vill ha försäljning vid dörren.

Du kan till exempel meddela företag att du inte vill att de kontaktar dig genom dörrförsäljning. Mejla då aktuellt företag och informera dem att du inte vill att de säljer varor eller tjänster till dig genom hembesök.

Försäljare bör också följa om du satt upp en skylt på din dörr eller brevlåda där det står "Nej tack till säljbesök" eller liknande. Kom ihåg att till exempel en skylt med "Nej tack till reklam" inte är samma sak. Då tackar du endast nej till reklam i din brevlåda.

Till branschöverenskommelsen

Ångerrätt vid försäljning utanför fast affärslokal
Om du haft en försäljare hemma hos dig och tackat ja till en vara eller tjänst har du vanligtvis ångerrätt i 14 dagar.

Mer om ångerrätt

Anmäl till Konsumentverket
Tycker du företaget gör fel? Tipsa oss genom att göra en anmälan till oss på Konsumentverket. Din anmälan kan hjälpa oss i vårt arbete att granska företag som inte följer konsumentlagstiftningen.

Du kommer inte att få någon personlig återkoppling på din anmälan.

Läs mer och gör en anmälan här | Konsumentverket

Vänligen

Vägledare
Konsumentverket

Kommentera eller ställ en följdfråga

0 / 2000

När du kommenterar en fråga eller ställer en följdfråga i vårt frågeforum behöver Konsumentverket behandla dina personuppgifter. De uppgifter som vi behandlar om dig är:

  • Namn
  • E-postadress
  • IP-adress

Syftet med behandlingen

Syftet med behandlingen är att du som konsument ska kunna kommentera en befintlig fråga eller ställa en följdfråga till våra vägledare och få ett svar. Den rättsliga grunden för behandlingen är artikel 6. 1.e i dataskyddsförordningen, vilket innebär att behandlingen är nödvändig för att utföra en uppgift av allmänt intresse.

Så använder vi dina personuppgifter

Konsumentverket använder din e-postadress för att kunna meddela dig när vi har svarat på din kommentar eller följdfråga. Din IP-adress behöver vi för att kunna göra en teknisk felsökning och för att kunna svartlista användare som missbrukar frågeforumet. Ditt namn använder vi för att kunna ge dig ett personligt tilltal. Det är frivilligt att ange namn. Dina personuppgifter kan komma att delas med de personuppgiftsbiträden som Konsumentverket använder för att kunna utföra myndighetens uppdrag och fullgöra våra skyldigheter. I vissa fall kan dina personuppgifter lämnas vidare till någon av de fyra konsumentbyråerna.

Lagring och radering av personuppgifter

De personuppgifter du anger sparas hos oss i tre år och raderas därefter.

Allmänna handlingar

Konsumentverket är en statlig myndighet, vilket innebär att handlingar som skickas till oss blir allmänna handlingar som kan komma att lämnas ut enligt offentlighetsprincipen. Det kan i vissa fall även gälla dina personuppgifter.

Lämna inte känsliga personuppgifter

Tänk på att aldrig lämna känsliga personuppgifter om dig själv eller någon annan. Känsliga personuppgifter är sådana som avslöjar ras eller etniskt ursprung, politiska åsikter, religiös eller filosofisk övertygelse, medlemskap i fackförening samt personuppgifter som rör hälsa.

Dina rättigheter

Du har rätt att kontakta oss för att få information om vilka uppgifter vi hanterar om dig eller för att begära rättelse, överföring, radering eller begränsning av dina personuppgifter.

Läs mer om dina rättigheter på konsumentverket.se

Har du en fråga om något annat?

AI-assistenten är tillgänglig dygnet runt!

Chatta med vår AI-assistent

Öppna AI-chatten

Vi använder oss av artificiell intelligens för att ge dig som är konsument svar på frågor som handlar om köp av varor och tjänster. Du pratar inte med en riktig person.

Kontakta våra konsumentvägledare om du inte hittat svaret på just din fråga.

Kontakta konsumentvägledare